Dagens HR- og rekrutteringsledere står overfor en rekke utfordringer når de skal finne og tiltrekke seg attraktiv arbeidskraft. Forretnings- og teknologilandskapet er i stadig endring, noe som gjør det vanskelig å planlegge langsiktig. Også på kort sikt gjør den vedvarende mangelen på arbeidskraft det vanskelig å få ansatt kvalifiserte medarbeidere. 

Faktorer som en aldrende arbeidsstyrke, økt behov for faglært eller spesialisert arbeidskraft samt historisk høy sysselsetting i mange land gjør at det er et underskudd på kvalifiserte kandidater som aktivt ser seg om etter ny jobb.

Selskaper som opplever mangel på kvalifisert arbeidskraft, risikerer å bli hengende etter.

illustration

last ned: mal for bruk av generativ KI til rekruttering.

last ned malen

For enkelte selskaper er situasjonen så alvorlig at 24 % av bedriftsledere verden over oppgir mangelen på kvalifisert arbeidskraft som den viktigste negative faktoren for forretningsutsiktene sine, ifølge en Gartner-undersøkelse fra 2024, der 500 næringslivsledere fra 40 land deltok.

I dette bildet søker ledere etter måter å forbedre resultatene sine på – og generativ KI kan være en løsning.

Verktøy for generativ KI har en imponerende evne til å analysere inndata og generere originale svar, løsninger og forslag. De kan være et potensielt kraftig hjelpemiddel for rekrutterere ved å effektivisere det daglige arbeidet, slik at de får gjort enda mer.

Til tross for potensialet generativ KI kan ha i rekrutteringsbransjen, avdekket den samme Gartner-undersøkelsen at:

  • bare 22 % av HR-ledere er svært engasjert i bedriftsomfattende diskusjoner om generativ KI
  • 76 % av HR-ledere er bekymret for at de vil henge etter i organisasjonsutviklingen hvis de ikke tar i bruk generativ KI i løpet av de neste ett til to årene

I denne artikkelen ser vi nærmere på de viktigste fordelene rekrutteringsteamet ditt kan oppnå ved å bruke generativ KI – som forhåpentligvis kan inspirere deg til å begynne å prøve ut denne teknologien i deres egne rekrutteringsprosesser.

KI-verktøy kan booste effektiviteten i rekrutteringsteamet

Uansett hvor dyktige team man har, vil HR-ledere alltid se etter måter å få mer ut av de eksisterende ressursene på. Arbeidsbesparende KI-verktøy kan være svaret. Ifølge en studie i regi av Indeed fra 2024 mener 68 % av beslutningstakere innen HR at KI har potensial til å effektivisere rekrutteringsprosessen – og mange som allerede bruker KI, vil si seg enige.

KI kan være et effektivt produktivitetsverktøy for rekrutterere. Uansett om man bruker generelle chat-baserte verktøy med generativ KI som inspirasjonskilde og sparringspartner, eller benytter seg av KI-baserte funksjoner som er innebygd i den eksisterende ATS-programvaren, kan KI eliminere enkle og rutinemessige oppgaver.

Derfor oppgir nesten en tredjedel av selskapene på verdensbasis at de vurderer å bruke eller allerede bruker KI-basert rekrutteringsprogramvare og naturlig språkbehandling som et hjelpemiddel i HR-virksomheten, ifølge IBMs 2024 Global AI Adoption Index.

Mangelen på arbeidskraft gjør at rekrutterere leter med lys og lykt etter løsninger som kan øke suksessratene deres. Men siden dette er en utfordring som rammer alle bransjer, blir det fort manko på dyktige rekrutterere som kan innfri selskapenes nåværende og fremtidige behov. Dermed er det ikke så overraskende at den samme IBM-rapporten viser at 41 % av virksomheter på verdensbasis vurderer å integrere KI på rekrutterings- og HR-feltet for å bøte på kompetansegapet.

Rekruttering er vanskeligere enn noensinne, og alle HR-ledere som ønsker mer produktive og effektive team, bør seriøst undersøke mulighetene som ligger i KI.

male smiling while sitting behind his desk, computer screens displaying programming code.
male smiling while sitting behind his desk, computer screens displaying programming code.

når de brukes på en ansvarlig måte, kan KI-verktøy forbedre kvaliteten på kandidatene

Rekrutterere har lenge brukt teknologi til å finne de best egnede kandidatene – men denne teknologien har ofte hatt noen alvorlige begrensninger. For eksempel kan verktøy som skanner CV-er for bestemte nøkkelord, skumme gjennom hundrevis av søknader og identifisere kvalifiserte kandidater i løpet av få minutter – men hva om den perfekte personen for jobben rett og slett ikke bruker akkurat de nøkkelordene?

De imponerende språkkunnskapene til dagens KI-rekrutteringsverktøy kan forhindre at kandidater som disse siles vekk. De er blitt bedre til å intuitivt forstå CV-er og søknader, lese mellom linjene, og forstå og sette sammen separate informasjonsbiter for å vurdere kandidatens fulle bakgrunn på en imponerende «menneskelignende» måte. Når denne teknologien brukes riktig, kan du få mye mer nøyaktige treff – og forhåpentligvis mer vellykkede ansettelser. De kan også identifisere lovende kandidater som mer gammeldagse screeningsystemer kan ha silt ut, og potensielt hente inn kandidater med mer mangfoldig bakgrunn.

Det betyr imidlertid ikke at KI-verktøy ikke har sine begrensninger, eller at det ikke finnes alvorlige etiske problemstillinger knyttet til bruk av KI i rekruttering. Som det fremgår av denne BBC-artikkelen, er det en risiko for at rekrutterere som baserer seg i for stor grad på KI-verktøyene sine, kan bli offer for algoritmer med skjevheter, som fører til diskriminering.

Brukt riktig kan KI gi opphav til mer effektive rekrutterere og mer fornøyde kandidater – men selv om KI-baserte rekrutteringsverktøy nok vil bli enda bedre med tiden, vil det alltid være nødvendig med grundig kvalitetssikring fra erfarne og ansvarlige HR-ledere for å unngå KI-baserte biaser og diskriminering.

illustration

last ned: mal for bruk av generativ KI til rekruttering.

last ned malen

KI-verktøy kan styrke bedriftens employer brand – og tiltrekke nye kandidater

KI kan også bidra til å styrke bedriftens employer brand. I denne artikkelen i Harvard Business Review kommer det frem at omdømmet deres potensielt er den viktigste delen av selskapets employer brand. Populariteten til nettsteder med vurderinger av arbeidsgivere, og jungeltelegrafens kraft, tilsier at én enkelt negativ opplevelse kan ha betydelige konsekvenser for omdømmet deres. 

Blant kandidater er en av de vanligste negative erfaringene å bli «ghostet». Det betyr at kandidaten har brukt tid på å lage en god søknad, eller til og med vært på intervju, bare for å aldri høre fra arbeidsgiveren igjen. 

KI er ikke en universell løsning for å unngå omdømmeskade, men det kan i det minste eliminere «ghosting». Når KI brukes i de riktige verktøyene, kan den automatiserte kandidatkontakten få et kjempeløft. Rekrutterere har lenge brukt chatbots eller automatisk utsending av e-poster i forbindelse med rutinemessige oppgaver som å kalle inn til intervjuer eller sende ut oppdateringer, men meldingene oppleves ofte som generiske og maskinaktige. Moderne KI-språkmodeller kan i dag skape genuint personlig tilpassede meldinger med den riktige tonen. 

Selv om kandidaten ikke får jobben, kan et godt utarbeidet svar med nyttig feedback gjøre avslaget lettere å svelge – og KI gjør det også mulig å sørge for at alle søkerne får en slik tilbakemelding. Det er en enkel måte å gi bedriftens employer brand et løft på uten å legge beslag på tid og energi rekruttererne kan bruke på viktigere ting.

begynn å bruke generativ KI i rekrutteringsarbeidet – på en ansvarlig måte.

For å gjøre det enklere å komme i gang med å dra nytte av noen av disse fordelene i rekrutteringsprosessene i din bedrift, har vi utviklet en mal for brukstilfeller for KI. 

Hvis du planlegger å bruke generativ KI til å håndtere problemområder i rekrutteringsprosessen, bør du fylle ut malen sammen med teamet ditt. Malen hjelper deg med å stille de riktige spørsmålene om det aktuelle bruksområdet for generativ KI, og hjelper deg med å identifisere den konkrete forretningsverdien, potensielle risikoer og de viktigste KPI-ene for å måle verdien du får ut av å bruke KI.

Følg linken nedenfor for å laste ned malen, så du kan sikre at generativ KI brukes effektivt i rekrutteringsprosessene i bedriften.

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her