I et krevende arbeidsliv er det viktig å stå fram som en attraktiv arbeidsgiver. Employer branding er satt på kartet i stadig flere bransjer, noe som gjenspeiles på topplisten til Randstads kåring av landets mest attraktive arbeidsgiver.
For tredje gang har vi gjennomført undersøkelsen Randstad Employer Brand Research, og i den sammenheng også satt de største selskapene under lupene for å finne ut hvem som står øverst på listen hos Ola og Kari Nordmann når de skal søke nye utfordringer.
NRK på topp
NRK, som har ligget i toppsjiktet hvert eneste år, tok nå endelig den gjeve prisen som viser at de er best i landet på employer branding. Den øvrige listen viser et godt spenn av selskaper fra ulike bransjer. Mens fjorårslisten var preget av virksomheter fra olje og gass, er nå både IT-bransjen, lakseoppdrett, reiseliv, samt store tradisjonelle giganter som Norsk Hydro og Vinmonopolet å finne på topplisten. Hele topp 20 kan du se nederst i denne artikkelen.
Les mer: NRK landets mest populære arbeidsplass
fokus på employer branding
- Jeg tror grunnen til at employer branding virkelige har blitt satt på kartet er todelt. For det første har vi vært gjennom et svært krevende år for de aller fleste selskaper. Både HR-avdelinger og ledelse har måttet kjempe hardt for å sørge for stabilitet og kontinuitet, sier Eivind Bøe.
- I tillegg har ikke koronaåret bedret situasjonen på de områdene der kandidatmangelen har vært stor tidligere. IT-bransjen og helsesektorene er eksempler på fagområder der det fortsatt er svært krevende å rekruttere til. Dette har selvfølgelig bedriftene sett for mange år siden. Dermed er det å framstå som attraktiv for jobbsøkere og ansatte viktigere enn noensinne.
er det lys i tunnelen?
En av de positive nyhetene for norske bedrifter er at de ansatte føler større lojalitet til arbeidsgiver enn noensinne. 2 av 3 arbeidstakere svarer i undersøkelsen at de har fått økt lojalitet.
- Med tanke på at det er bedre økonomi i å beholde framfor å ansette nye er dette positivt, sier Bøe, samtidig som han ber arbeidsgiverne være våkne.
- Etterhvert som vi nærmer oss slutten på pandemien vil arbeidstakerne igjen se seg om etter nye utfordringer utenfor egen arbeidsplass. Vi i Randstad forventer rekordhøy aktivitet på jobbsøkermarkedet i løpet av de nærmeste månedene, avslutter han.
topp 20
- NRK
- Aker BP
- Sopra Steria
- DNV
- ConocoPhillips
- Technip FMC
- Norsk Hydro
- Equinor
- Aker Solutions
- Schlumberger
- Mowi
- Vinmonopolet
- Tine
- Møller Mobility Group
- Scandic Hotels
- SAS
- Avinor
- TietoEVRY
- Kongsberg Gruppen
- Aibel
randstad employer brand research
Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research er gjennomført for 21. gang, og er verdens største uavhengige HR-undersøkelse. I Norge gjøres den for tredje gang. Vi har intervjuet over 4000 norske arbeidstakere for å høre deres mening om de 75 største selskapene i landet, samt generelle spørsmål knyttet til arbeidsliv, som forventninger til lønn, motivasjon for å bytte jobb, forskjell på kjønn osv.
Fikk du ikke med deg den 40 minutter lange sendingen der vi kåret årets vinner? Du finner programmet her
Ønsker du mer informasjon anbefaler vi deg å laste ned rapporten nedenfor. Vi kommer også gjerne til deg for å presentere funnene. Vi ser fram til å høre fra deg