De store fremskrittene tradisjonelle og generative KI-verktøy har hatt de siste årene, har skapt store bølger i rekrutteringsbransjen. KI brukes allerede som et supplement til menneskelig kompetanse både blant arbeidsgivere og arbeidssøkere, og noen organisasjoner drar nytte av KI til å automatisere og effektivisere vanlige rekrutteringsoppgaver.
Dagens KI-verktøy kan forstå store mengder informasjon og generere nytt innhold på en overraskende «menneskelignende» måte – og de blir bare bedre for hver dag som går. Dette betyr at mange selskaper og rekrutterere må stille seg det viktige spørsmålet om hvilken rolle mennesker skal ha i KI-basert rekruttering i månedene og årene som kommer.
I denne artikkelen vil vi utforske hvorfor menneskelige rekrutterere fortsatt spiller en uvurderlig rolle i ansettelsesprosessen. KI har stor innvirkning på rekrutteringsfeltet, og det kan være et verktøy som gjør rekrutterere mer effektive – men det kan ikke erstatte dem.
bare mennesker kan bygge kvalitetsrelasjoner
Rekruttering handler om mennesker. Rekrutterere må som regel ha god innsikt i ønskene, perspektivene og de bredere motivasjonene til selskapene de jobber for, og kandidatene de rekrutterer. Her er det alfa og omega å ha en sterk relasjon tuftet på tydelig kommunikasjon – og det er ingen tvil om at slike tette relasjoner mellom enkeltpersoner ofte fører til de beste rekrutteringsutfallene.
Også i tilfellene der forholdet mellom kandidaten og rekruttereren er strengt profesjonelt, vil de fleste si seg enige i at et vennlig fjes og en menneskelig touch har mye å si for resultatet. Dette støttes av forskningen – i en studie publisert i HR-tidsskriftet Personnel Review kunne forskerne dokumentere at kandidatene responderer bedre på en hyggelig rekrutterer.
Funnene viste at deltakere som møtte en vennlig rekrutterer i et simulert intervju, følte større tillit til rekruttereren, oppfattet jobbmuligheten som mer attraktiv, og var mer motiverte til å takke ja til stillingen.
KI-verktøy kan redusere den manuelle arbeidsmengden for rekruttereren, men de kan ikke gjenskape den menneskelige faktoren som fører til bedre rekrutteringsutfall. Og dette bringer oss videre til neste punkt.
kandidatene har større tillit til menneskelige rekrutterere enn KI-systemer
En av hovedgrunnene til at mennesker ikke vil bygge langsiktige relasjoner med en KI-rekrutterer, er enkel – de har ikke tillit til KI. Dette går igjen i en rekke undersøkelser, ikke minst en verdensomspennende studie fra 2023 med tittelen «Trust in artificial intelligence», som ble utført av KPMG og University of Queensland.
Her kommer det frem at tre av fem sier de ikke stoler helt på KI-systemer, og 67 % av respondentene oppga at de hadde «lav» eller «moderat» aksept for KI. Det store flertallet av respondentene erkjente at KI-teknologi har en rekke fordeler, men bare halvparten mente at fordelene veide opp mot risikoen.
Studien tok også for seg i hvilken grad folk stoler på KI i forbindelse med ulike bruksområder. De fleste respondentene hadde en ganske avslappet holdning til bruk av KI til å forbedre diagnostisering av sykdommer – men bruksområdet de hadde minst tillit til, var innen HR.
Rapporten tok ikke for seg årsakene til denne skepsisen til bruk av KI til ansettelser, men tallene viser at søkere og bedrifter neppe ønsker å jobbe med en rekrutterer som baserer seg på KI i for stor grad. I tillegg vil alle overskriftene om avanserte KI-verktøy som diskriminerer mot visse kandidater, neppe øke tilliten til KI i nærmeste fremtid.
KI har ikke ekspertisen som kreves til spesialisert rekruttering
Årsaken til at de populære verktøyene for generativ KI kan gjøre så mye, er at de er «trent opp» på enorme datasett bygget av innhold som er skrapt fra internett, bøker og forskningstidsskrifter. Når de får et spørsmål, kan de umiddelbart trekke veksler på denne enorme kunnskapsbanken og gi nyttige svar på nesten alt man lurer på.
Men kunnskapene som kreves for effektiv rekruttering til spesialist- eller nisjeroller finnes gjerne ikke i noe datasett. Informasjon om et selskaps unike behov, kandidatenes og arbeidsgivernes mål og ønsker samt inngående kjennskap til selskapets spesifikke produkter, tjenester og forretningsstrategi er ikke noe som kan samles opp og struktureres av store språkmodeller (LLM-er).
Fremtiden for KI på rekrutteringsfeltet handler om å effektivisere rekrutteringsarbeidet ved å la KI ta seg av rutineoppgaver og være en kilde til umiddelbar feedback og inspirasjon. KI kan være en nyttig støtte i et krevende miljø, men erstatter ikke mennesker i arbeidet med å bygge relasjoner og finne kandidatene som passer aller best.
Etter hvert som kunstig intelligens utvikler seg over tid, kan rekrutteringsyrket i større grad dreie seg om å anvende fagkunnskap til fordel for både selskaper og kandidater, og i mindre grad om administrative oppgaver. Vi ser allerede tegn til at dette skjer – ifølge tall fra HR-analysefirmaet Aptitude Research mener 42 % av rekrutterere at KI vil kunne hjelpe dem å fokusere på det strategiske rekrutterings- og planleggingsarbeidet, i stedet for den daglige driften.
les mer om arbeidsmarkedets holdninger til KI
Akkurat som i andre bransjer, er kunstig intelligens nå i ferd med å få et betydelig gjennombrudd i rekrutteringsbransjen. Men selskaper som har en ansvarlig tilnærming til bruken av KI, trenger ikke å bekymre seg for at det kommer til å gå negativt ut over arbeidsstyrken. Last ned den forkortede posisjonsrapporten vår om KI og arbeidsmarkedet for å få fakta om kandidatenes holdning til KI og potensielle bruksområder for KI på rekrutteringsfeltet. Samt våre anbefalinger til arbeidsgivere som vil begynne å utnytte det fulle potensialet i KI.