Uansett hvor stort selskapet ditt er, og hvilken bransje du jobber i, bruker de ansatte trolig KI-verktøy for å effektivisere det daglige arbeidet. Disse verktøyene blir stadig mer avanserte og kan bygge videre på de ansattes eksisterende ferdigheter og kompetanse. Men jo mer utbredt denne teknologien blir, jo større er de potensielle risikoene.
Derfor er det viktig at selskapet ditt tar et tydelig standpunkt for hvordan dere skal bruke KI. Med en solid KI-policy og gode KI-prinsipper får dere et tydelig referanseverk med ambisjoner, regler og forventninger til bruken av KI i organisasjonen. Det gir klarhet og tydelige føringer internt, og sikrer effektiv bruk i tråd med gjeldende lover og regler.
Denne artikkelen skal ikke anses som juridisk rådgivning, men er basert på våre egne erfaringer med KI. Her skal vi gå gjennom de viktigste grunnene til å utarbeide en KI-policy og et sett med KI-prinsipper for organisasjonen din.
1. Det er et must for å overholde gjeldende lover og regler
Opphavsrettslige problemstillinger har kommet på dagsordenen for alvor i takt med at generativ KI blir stadig mer avansert, og KI-spesifikk lovgivning er på vei inn i en rekke jurisdiksjoner. En KI-policy kan, i kombinasjon med effektiv opplæring og håndheving, sette tydelige rammer for selskapets forventninger og bidra til å holde dere på den rette siden av loven.
2. Det skaper en felles forståelse av teknologien
Det er enkelt å si at de ansatte skal bruke KI på en «ansvarlig» og «akseptabel» måte, men hva betyr det i praksis? Definisjonen kan variere avhengig av personen som bruker KI-verktøyet, oppgaven de bruker det til, eller avdelingen de jobber i. Ved å gi en tydelig definisjon av disse begrepene i et policydokument sørger du for at alle er på linje helt fra start.
3. Det sikrer at KI brukes i tråd med selskapets verdier
De fleste selskaper har kvaliteter som tillit, sikkerhet og etisk atferd som en del av kjerneverdiene sine – og alle KI-initiativer bør være i tråd med disse. Ved å utarbeide og distribuere et sett med KI-prinsipper og en universell KI-policy kan du styre bruken av KI i organisasjonen og sikre at selskapet kan stå inne for måten dere bruker KI på.
4. Det kan hjelpe dere å unytte det fulle potensialet i KI
Moderne KI et utrolig kraftig verktøy som kan ha stor verdi for en rekke bruksområder i nesten alle deler av virksomheten – fra markedsføring til FoU og mye mer. Med effektiv opplæring, en god KI-policy og gjennomtenkte KI-prinsipper kan dere utnytte det fulle potensialet i denne teknologien, samtidig som dere reduserer risikoen for feilaktig bruk.
5. De kan forhindre omdømmeproblemer
Mediene elsker historier om pinlige KI-flauser – som nyheten om advokaten som inkluderte fullstendig fiktive saker i rettsdokumentene hun overleverte til en domstol i Canada, etter å ha gjort research med et populært KI-verktøy. Tabber som dette kan gjøre stor skade på selskapets omdømme. En policy i seg selv kan ikke eliminere misbruk av KI helt og holdent, men i kombinasjon med grundig opplæring av høy kvalitet kan det bevisstgjøre de ansatte om risikoene ved KI og legge føringer for prosesser som reduserer risiko. Det kan for eksempel handle om å legge inn et krav om at KI-genererte forslag må gjennomgås grundig av et menneske før de gjennomføres.
6. Tydelige føringer = tryggere ansatte
KI-verktøy er ikke ny teknologi, men de har aldri vært så kraftige og brukervennlige som i dag. Det moderne KI-landskapet er fortsatt i utvikling, og mange arbeidstakere vil gjerne lære mer om hvordan disse verktøyene kan hjelpe dem i arbeidet. Et offisielt dokument med tydelige prinsipper og grenser gir dem et solid grunnlag for å eksperimentere innenfor rammene du har fastsatt.
7. De gir deg innsikt i KI-bruken i selskapet
En effektiv policy krever at du undersøker potensielle juridiske risikoer, datautfordringer og etiske problemstillinger knyttet til bruken av KI. I denne prosessen får du innsikt i hva KI virkelig betyr for selskapet – noe som i sin tur kan gjøre både deg og de ansatte i stand til å bruke KI bedre og mer effektivt.
8. De styrker selskapets employer brand
KI skaper store bølger over hele verden – men mange selskaper er tause om hvordan de selv bruker denne teknologien. Følg Randstads eksempel og del KI-prinsippene deres offentlig! Det viser eksisterende og potensielle ansatte at dere er et moderne og fremtidsrettet selskap som raskt tilpasser seg en verden i endring – en positiv egenskap ved enhver arbeidsgiver.
9. Det forbereder dere på fremtidens KI
I dag er personvern på alles lepper, og alle selskaper som er underlagt personvernforordningen, må ha en personvernerklæring. Det er ikke utenkelig at selskaper i fremtiden også kanskje må ha en KI-erklæring på plass for kunder, leverandører, ansatte og andre. Selv om dette kan ligge et stykke frem i tid, er det lurt å ta KI-compliance på alvor nå for å være godt rustet for fremtiden.
10. De bidrar til å skape en kultur for ansvarlig bruk av KI
Ansvarlig bruk av KI handler om å anvende KI på en etisk og positiv måte som er nyttig for mennesker og supplerer eksisterende ferdigheter, i stedet for å erstatte dem. Utviklere av KI-verktøy og de store selskapene som bruker dem, fokuserer i økende grad på ansvarlig KI-bruk som en måte å utnytte fordelene ved KI på samtidig som de potensielle negative sidene minimeres.
Det å utarbeide et sett med KI-prinsipper eller en KI-policy er en forholdsvis enkel oppgave, men det større arbeidet ligger i å bygge en kultur for ansvarlig bruk av KI i selskapet. Men når denne kulturen først er på plass, er retningslinjene et effektivt felles referansepunkt for de ansatte.
Vi anbefaler at du laster ned flytskjemaet vårt for å få en praktisk veiviser til ansvarlig bruk av KI i selskapet ditt. Det inneholder en serie ja/nei-spørsmål som kan veilede deg hver gang du vil bruke KI, men du er usikker på om bruken er forsvarlig. Det har også praktiske tips til hvordan du kan sikre effektiv og etisk bruk av KI i selskapet.