Nå som KI for alvor gjør sitt inntog på arbeidsplassen, ser mange bedrifter at det er et behov for å formalisere bruken av teknologien ved å utarbeide egne retningslinjer. Disse prinsippene legger føringer for bruken av KI i jobbsammenheng og gir alle ansatte en felles forståelse av selskapets holdning til god og ansvarlig bruk av KI.
Uansett om organisasjonen din allerede bruker KI i det daglige eller bare er i startfasen, er det nyttig å ha et klart sett med prinsipper for bruk av KI. Denne artikkelen er ikke juridisk rådgivning, og vi tilbyr ikke konsulenttjenester knyttet til KI – vi deler bare våre egne erfaringer og forklarer hva KI-prinsipper er, fordelene ved dem, og hvordan du kan lage et formålstjenlig sett med egne prinsipper.
slik kan KI-prinsipper spille en konstruktiv rolle
I motsetning til den formelle selskapspolicyen for bruk av KI trenger ikke KI-prinsippene å være et sett med regler som skal følges til punkt og prikke, men bør snarere beskrive selskapets KI-filosofi og ambisjoner. Prinsippene bør veilede de ansatte, snarere enn å gi dem ordre. De bør gi en intuitiv forståelse av selskapets holdning til ulike KI-verktøy og bruksområder.
For eksempel kan prinsippene slå fast at KI-baserte beslutninger alltid bør kvalitetssikres av et menneske – men de trenger ikke å gi en detaljert beskrivelse av prosessen. Mer utførlig informasjon kan legges i selskapets KI-policy eller øvrige styringsdokumenter.
Det er ikke mulig å lage spesifikke regler for alle bruksområder for KI. Derfor bør KI-prinsippene heller fokusere på å hjelpe ansatte med å vurdere potensielle KI-bruksområder og om de er hensiktsmessige eller ei.
slik utvikler du gode KI-prinsipper
hent inspirasjon fra andre
Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Når du reflekterer over selskapets holdning til KI, kan du hente inspirasjon fra teknologigigantene som utvikler og bruker disse verktøyene selv. Selskaper som Google og Microsoft har offentliggjort KI-prinsippene sine, og det kan være et nyttig sted å starte for å finne grunnleggende konsepter du også kan benytte deg av. Våre egne KI-prinsipper kan også være en kilde til inspirasjon. Selv om selskapet ditt kanskje ikke har mye til felles med disse selskapene ellers, er deres engasjement for etisk og menneskefokusert KI noe alle selskaper bør dele.
bygg et mangfoldig team fra hele selskapet
Oppgaven med å utarbeide KI-prinsipper bør ikke bare tilfalle én person. Ulike avdelinger bruker KI-verktøy på forskjellige måter, og alle disse perspektivene er nødvendige for å lage relevante prinsipper for hele selskapet. Markedsføringsavdelingen bruker kanskje allerede generativ KI til å produsere tekster for sosiale medier eller blogginnlegg, mens økonomiavdelingen kanskje bruker KI-baserte verktøy for å avdekke avvik i regnskapet. KI er ikke ett enkelt verktøy, men en svært allsidig og mangeartet teknologi, og du bør derfor få innspill fra et mangfold av brukere når du skal ta beslutninger om KI i selskapet.
husk selskapets verdier
For at KI-prinsippene skal være virkningsfulle, må de ansatte oppleve dem som relevante og godt forankret i organisasjonen. Det betyr at i stedet for å utvikle noe helt nytt fra bunnen av, bør du ta utgangspunkt i selskapets eksisterende prinsipper – som kjerneverdier, forretningsprinsipper, merkevareprinsipper eller visjons- og formålserklæring. Disse kan gi en god pekepinn på hvordan selskapets KI-retningslinjer bør utformes. Hvis for eksempel "samarbeid" er en av kjerneverdiene, bør du vektlegge samarbeid ved bruk av KI-verktøy – for eksempel ved at man samarbeider om å gjennomgå og validere beslutninger tatt av KI-verktøy før de iverksettes.
gjennomgå og juster prinsippene med jevne mellomrom
Etter hvert som organisasjonen tar i bruk KI på nye måter, og de ansatte blir tryggere på å bruke KI konstruktivt, kan det være nyttig å gjennomgå prinsippene og justere dem ved behov. Kanskje har dere begynt å bruke KI på flere eller andre måter enn da prinsippene først ble publisert? Ved å hente dem frem regelmessig blir de også aktualisert på nytt, slik at de ikke ender opp som bare nok et dokument i en skuff.
effekten av å lage KI-prinsipper for selskapet
det hjelper de ansatte med å bli selvstendige og trygge KI-brukere
Våre egne tall viser at ansatte generelt ser på KI som et positivt hjelpemiddel i jobben. Andre studier, som denne rapporten fra OECD, viser imidlertid at det er en viss bekymring blant arbeidstakere for at KI kan true jobbsikkerheten deres på sikt. Hvis KI-prinsippene har en balansert og konstruktiv tone, eliminerer du mye av denne usikkerheten. Med grunnleggende føringer for hva KI skal og ikke skal brukes til, kan du inspirere de ansatte til å eksperimentere og tilegne seg ferdigheter i denne teknologien på egen hånd. Når KI-prinsippene utformes og implementeres på riktig måte, kan de legge grunnlaget for produktiv og positiv bruk av KI i hele selskapet.
maksimer fordelene og minimer de negative sidene
Verktøy for generativ KI og den nyeste generasjonen KI-basert programvare kan gi produktiviteten, kreativiteten og effektiviteten i selskapet ditt et løft. Ansatte som allerede bruker disse verktøyene, kan bekrefte hvor nyttige de er til å effektivisere repetitive oppgaver, forstå store mengder komplekse data eller få kreativ inspirasjon når man sitter fast. Det betyr at selskapet ditt kan ha stor nytte av KI – men bare hvis det brukes riktig. Når de ansatte forstår og aksepterer selskapets KI-prinsipper, vil de begynne å se disse fordelene i praksis. De vil også unngå potensielt negative måter å bruke KI på, som kan holde bedriften tilbake snarere enn å drive den fremover.
forbered organisasjonen din på fremtidens KI
KI-prinsippene deres bør beskrive selskapets generelle tilnærming til KI-verktøy, snarere enn å være en liste over spesifikke regler. Dermed kan prinsippene fortsette å være relevante også når KI-teknologien utvikler seg over tid. Det betyr ikke at du aldri skal gjøre endringer i dem, men sjansen er stor for at konsepter som åpenhet, manuell kvalitetssikring og etisk atferd vil være like relevant i fremtiden som i dag.
kom i gang med å lage dine egne KI-prinsipper
Alle selskaper kan ha nytte av å utarbeide sine egne sett med KI-prinsipper. For å hjelpe deg i gang har vi laget en mal basert på våre egne KI-prinsipper, som kan være et nyttig utgangspunkt. Du må gjerne legge til, trekke fra og gjøre endringer i forslagene våre, helt til du sitter igjen med prinsipper hele organisasjonen din kan stille seg bak når dere skal utforske mulighetene i KI.