I dagens usikre økonomiske situasjon er det ikke overraskende at mange bedrifter søker etter effektive strategier for å forbedre ulike aspekter av driften, som å redusere gjennomtrekk, øke produktiviteten og forbedre lønnsomheten. I dette bildet kan det å implementere et program med trivsels- og velferdstiltak for ansatte ha mye for seg. Det er vist at en slik investering betaler seg tilbake mange ganger i form av reduserte helsekostnader, mer motiverte og fornøyde ansatte og styrkede prestasjoner på arbeidsplassen.

Fokuset på å ivareta de ansatte, det som på engelsk kalles «well-being», er ikke et nytt fenomen, men dagens arbeidsgivere har for alvor begynt å innse hvor viktig det er – både for de ansatte og for bunnlinjen i selskapet. Utvalget av verktøy, apper og tjenester for å ivareta arbeidstakernes trivsel og velferd har økt betydelig de siste årene, i takt med den voksende etterspørselen. Det kan være en utfordring å navigere i jungelen av tilbud for å finne løsningen som er riktig for akkurat din bedrift. I denne artikkelen tar vi en nærmere titt på trivsels- og velferdsprogrammene som brukes i Randstad og i resten av verden, slik at du får et innblikk i mulighetene som finnes. 

people

er du klar til å starte et trivsels- og velferdsprogram for de ansatte? last ned vår trinn-for-trinn-veiledning for å lære hvordan du kan bygge effektive trivsels- og velferdstiltak på arbeidsplassen.

last ned veiledningen

fordelene ved trivsels- og velferdsprogrammer for ansatte

I en Randstad UK-undersøkelse fra 2023 oppga over halvparten av respondentene (49 %) at de vurderte å slutte i jobben, eller vil gjøre det i løpet av de neste 12 månedene, på grunn av stress og/eller psykiske helseproblemer. Dette understreker hvor viktig det er at arbeidsgivere tar tak i disse utfordringene. Arbeidsgivere som bidrar positivt til de ansattes trivsel og velferd, har en enorm mulighet til å redusere gjennomtrekk i bedriften og realisere potensialet i arbeidsstyrken. 

I tillegg viser studier at 90 % av arbeidsgivere tror at trivselsprogrammer for ansatte kan bidra til å løfte produktiviteten og arbeidsinnsatsen. Det er logisk. Når de ansatte har det bedre, får de gjerne bedre fokus, stamina og humør. Det kan også være positivt for de ansattes fysiske og mentale helse, med dertil færre legebesøk, redusert jobbfravær og lavere helsekostnader for bedriften. 

I en tid der bedriftsledere nøler med nye investeringer, bør man være klar over at trivsel- og velferdstiltak for ansatte kan gi en avkastning på seks kroner for hver krone som investeres. For eksempel viser studier at et effektivt trivsels- og velferdsprogram for ansatte kan forbedre produktiviteten med 23 %, redusere jobbfraværet med 27 % og øke medarbeiderengasjementet med 43 %.

Alt i alt kan det styrke selskapets bunnlinje og gjøre dere mer attraktive som arbeidsgiver – to avgjørende faktorer i dagens usikre økonomiske klima og pressede arbeidsmarked.

randstads trivsels- og velferdsinitiativer for ansatte

Hos Randstad tar vi trivsel, velferd og medarbeiderengasjement på alvor. Her tar vi en nærmere titt på noen av ansattprogrammene våre. 

randstads trivsels- og velferdsinitiativer

Ansatte i Randstad globalt har tilgang til en rekke trivsels- og velferdsinitiativer. Vi har en helhetlig tilnærming til å ivareta de ansatte både fysisk, mentalt, sosial, yrkesmessig og økonomisk. 

Her er noen av de viktigste satsningene våre globalt:

  • Randstad University – Randstads lærings- og utviklingssystem, der ansatte kan ta kurs i egen regi for å tilegne seg nye ferdigheter og kunnskaper.
  • Foredrag – vi inviterer jevnlig foredragsholdere som tar opp spørsmål knyttet til ansattes helse og velferd. 
  • Fleksitid – tilbys der dette er mulig, for å hjelpe de ansatte å få en god balanse mellom jobb og fritid.
  • helsestiltak – Vi bruker innovative metoder som «gående møter» og trening som et helsestiltak.
  • Aktiv dialog –  Vi starter gjerne personalmøter med å høre om det går bra, og om det er noen utfordringer.
2 males having a discussion at a table with tablet in front of them
2 males having a discussion at a table with tablet in front of them

coaching

Tempo Team, et datterselskap av Randstad, leverer coachingtjenester for kundenes interne team. Coachen gir alle på teamet personlig veiledning, tips og innsikter som kan hjelpe dem å prestere enda bedre og realisere sitt fulle potensial, slik at de blir enda mer motivert og engasjert i jobben. Disse tjenestene kan bidra til å heve kvaliteten på arbeidet, redusere gjennomtrekk, kutte kostnader og oppnå optimale resultater med høyest mulig produktivitet. 

frivillig arbeid

I Randstad synes vi det er viktig at våre medarbeidere over hele verden får muligheten til å gi noe tilbake til lokalsamfunnet. Derfor har vi etablert Randstad with Heart-programmet, der ansatte kan få betalt for opptil 8 timer med kvalifisert frivillig arbeid lokalt. 

En av hovedpilarene i programmet, «Volunteering with Heart», omfatter globalt ledede partnerskap – som vårt langvarige partnerskap med VSO – og lokale frivillighetsprogrammer som Make-a-Wish, Youth4Jobs og Volunteering Matters, der vi hjelper mennesker verden over med å realisere sitt fulle potensial ved å kunne få en anstendig jobb, med inntektene og sikkerheten dette gir.

I september 2023 møtte Randstad-ansatte opp på sammen over 128 frivillige aktiviteter i 19 land, som omfattet alt fra ferdighetsbasert frivillig arbeid, hjelp med klipping av hekker og hagearbeid hos eldre til en storstilt opprydningsaksjon under vann i havet. På denne måten bidrar vi til å skape gode lokalsamfunn hver dag.

Simone, en Randstad-medarbeider, ble nylig med i et VSO-prosjekt med tittelen «From Waste to Work», der hun tilbrakte fire måneder som rådgiver innen forretningsutvikling i slummen i Nairobi. Hennes rolle var å støtte enkeltpersoner i å skape anstendige jobber og tjene lønn gjennom ulike avfallshåndteringsinitiativer. Simone beskriver erfaringen som inspirerende, og sier at hun er stolt over å være en del av Randstad, som viser et genuint engasjement for å gjøre en positiv forskjell i global skala.

people

les mer om hvordan du lager et trivsels- og velferdsprogram for ansatte som skaper verdi for selskapet. last ned trinn-for-trinn-veiledningen vår i dag.

last ned veiledningen

trivsels- og velferdsprogram for ansatte verden over

I tillegg til det globale engasjementet vårt gjør også lederne våre på nasjonalt nivå en forskjell. Noen av fokusområdene våre er: 

mental helse

Verdens helseorganisasjon melder at organisasjoner verden over opplever et produktivitetstap tilsvarende tusen milliarder amerikanske dollar som følge av psykiske helseutfordringer på jobb. Det anslås også at minst 15 % av den globale arbeidsstyrken strever med en eller annen form for psykiske lidelser – og her er det trolig også store mørketall. 

Psykiske lidelser kan handle om alt fra angst og depresjon til mer alvorlige problemer, og alle kan føre til at de ansatte presterer dårligere på jobb om problemene ikke tas tak i. Derfor investerer nå stadig flere arbeidsgivere i støttetjenester for mental helse. 

For eksempel gir Randstad Indias ressursgruppe «Sane Forward» de ansatte en trygg kanal for å ha ærlige samtaler om deres mentale helse og trivsel. Et av tiltakene deres er podkasten Mind Matters, der relevante problemstillinger knyttet til mental helse drøftes med eksperter. Et av målene er å få større åpenhet og dialog rundt temaet. 

anerkjennelse av medarbeidere og generelle trivsels- og velferdstiltak

Studier viser at arbeidstakere har 91 % større sjanse for å gjøre det bra både privat og på jobben hvis de får anerkjennelse for jobben de gjør. Dette er en av grunnene til at Randstad Singapore har organisert et omfattende anerkjennelsesprogram for å rette søkelyset mot de ansattes bidrag til selskapet. Initiativet omfatter blant annet:

  •  et effektivt program der medarbeidere gir hverandre anerkjennelse for gode prestasjoner, for å skape en kultur der medarbeiderne verdsetter hverandres arbeid
  • Directors and Executive-programmet, som retter søkelyset mot ansatte som utmerker seg
  •  månedlige prisutdelinger og anerkjennelse av dyktige medarbeideres bidrag
  •  en årlig galla med fokus på de ansatte som har oppnådd de aller beste resultatene

balansen mellom jobb og fritid

Ifølge Randstad Workmonitor-rapporten for 2024 oppgir 57 % av den globale arbeidsstyrken at en god balanse mellom jobb og fritid er en sentral faktor når de ser etter jobb. Dette tar vi i Randstad på alvor, og treffer aktivt tiltak for å hjelpe de ansatte hos oss med å få en god balanse.

For eksempel tilbyr Randstad USA en rekke ansattfordeler relatert til dette, med blant annet fleksitid der det er mulig, samt andre frynsegoder:

  • Dependent Care Flexible Spending Account: hjelper ansatte med å dekke utgifter til barnepass eller omsorg for eldre slektninger.
  • RethinkCare: gir fri tilgang til verdifulle ressurser og atferdseksperter for arbeidstakere med barn som har utviklingsforstyrrelser, atferdsproblemer, lærevansker eller andre utfordringer.
  •  EAP+Work/Life Support: ansatte kan ha gratis, taushetsbelagte samtaler med en lisensiert terapeut for å få en sunn balanse mellom jobb og fritid. 
Two male working/having a conversation in a warehouse
Two male working/having a conversation in a warehouse

mangfold og inkludering

Randstad har fullt fokus på å bygge en mangfoldig og inkluderende arbeidsplass, siden vi vet at dette gir oss en mer smidig, innovativ og produktiv arbeidsstyrke. Det er en hovedprioritet på alle stadier i ansattreisen. Og resultatene viser at innsatsen nytter.

Studier viser at bare 32 % av topplederstillinger på verdensbasis innehas av kvinner. Hos Randstad er kvinner en likeverdig del av arbeidsstyrken på alle nivåer. I for eksempel Randstad UK innehar kvinner 56 % av lederstillingene, 59 % av juniorlederstillingene og 47 % av topplederstillingene.

Og mangfolds- og inkluderingsinnsatsen handler om mer enn likestilling. Randstad Polen fikk utmerkelsen «Employer with Heart» for selskapets mangfoldsinnsats. De utviklet en rekrutterings- og opplæringsprosess rettet mot å onboarde medarbeidere med ulike fysiske, mentale, synsmessige og hørselsmessige utfordringer til å jobbe ved hovedkontoret i Warszawa.

slikk bygger du et mangfoldig trivsels- og velferdsprogram

Mange gjør den feilen å begrense trivsels- og velferdsprogrammet til bare ett eller to fokusområder. For å få mest mulig ut av satsningen og oppnå best mulig resultater er det imidlertid viktig å bygge et mangfoldig program 

som omfatter fysiske, mentale, sosiale, yrkesmessige og økonomiske trivsels- og velferdsaspekter. Det kan for eksempel inkludere avstressende aktiviteter, økonomiopplæring, mentale helseressurser og fleksitid. 

Begynn med å kartlegge de nåværende behovene hos arbeidsstyrken din, og unngå å bare fokusere generelt på fysisk og mental helse. Gjør heller en innsats for å finne ut nøyaktig hvilke støttetjenester de ansatte trenger, og gjennomfør spørreundersøkelser og intervjuer for å finne ut hvor skoen trykker. 

Med denne informasjonen kan du bygge et mangfoldig trivsels- og velferdsprogram som er skreddersydd til de unike behovene dine ansatte har.

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her