Det er ikke nødvendigvis negativt i seg selv å ha et arbeidsmiljø med høyt arbeidspress. Det kan også være et tegn på at selskapet er i vekst, og at de ansatte er motivert for å gjøre en innsats på jobben. På den annen side kan det å jobbe i et miljø med høyt press også føre til høyere nivåer av stress og angst i arbeidsstyrken, noe som kan være skadelig for både helse og trivsel i det lange løp.

Når stresset på jobben kombineres med eksterne faktorer som tidsklemma, økonomiske bekymringer og samfunnsproblemer, kan det gjøre hverdagen tøff for de ansatte. Det kan være en belastning for den fysiske og mentale helsen til teamet ditt, føre til økt jobbfravær og gjennomtrekk i bedriften, og gå ut over både produktiviteten og bunnlinjen.

I denne artikkelen går vi dypere inn i hvordan høyt arbeidspress kan påvirke de ansattes trivsel og velferd.  

illustration

last ned infografikken vår for å finne ut mer om hvordan det står til med arbeidstakernes trivsel og velferd verden over.

last ned infografikken

miljøer med høyt arbeidspress

Yrker med høyt arbeidspress har ofte arbeidstakere i fysisk eller mentalt krevende jobber. Det kan innebære at man har få pauser i løpet av arbeidsdagen, konstant arbeid, repetitive og rutinemessige arbeidsoppgaver og korte tidsfrister. De ansatte kan være på beina hele dagen, eller tilbringe mesteparten av arbeidsdagen med å ha direkte kontakt med kunder, klienter eller pasienter.

En rekke bransjer er forbundet med høyt arbeidspress, blant annet:

  • bygg og anlegg
  • utdanningssektoren
  • finansielle tjenester
  • helsetjenester
  • hotell- og restaurantbransjen
  • IT
  • logistikk
  • produksjon
  • handelsnæringen

Selv om disse bransjene er veldig forskjellige, har de én ting til felles: De er alle forbundet med høyt arbeidspress som kan være både fysisk og psykisk belastende for arbeidstakerne.

Arbeidsgivere i disse bransjene må finne måter å hjelpe de ansatte å redusere stresset på og forbedre deres generelle trivsel og velferd med målrettede tiltak.

hvordan påvirker jobber med høyt stressnivå de ansatte?

Ifølge en fersk undersøkelse opplever 26 % av arbeidstakerne i produksjonssektoren at de utsettes for for mye stress på jobben. Selv om en viss grad av stress er naturlig, kan for mye stress ha alvorlige konsekvenser for den generelle trivselen og prestasjonene på jobben. Stress kan føre til en rekke problemer:

  • angst
  • depresjon
  • utmattelse
  • søvnvansker
  • hodepine
  • smerter i kroppen
  • vansker med å fokusere
  • aggresjon
  • helseproblemer som hjertesykdommer, fedme og kroniske smerter
  • rusmiddelproblemer

Dette kan i sin tur direkte påvirke jobbprestasjonene, jobbfraværet og produktiviteten i bedriften, og føre til høye nivåer av utbrenthet. Når langvarig stress går ut over jobbtilfredsheten, risikerer bedriften å miste noen av deres beste ansatte.

male wearing safety glasses, grinding metal
male wearing safety glasses, grinding metal

viktigheten av å ivareta ansatte i miljøer med høyt arbeidspress

En rapport fra amerikanske Center for Disease Control and Prevention viser at 25 % av dagens arbeidstakere oppgir jobben som det største stressmomentet i livet. Og det er ingen tvil om at dette tallet er høyere for de som jobber i miljøer med høyt arbeidspress.

En rekke faktorer som påvirker ansatte i slike miljøer, som i produksjons- og logistikkbransjen, skaper ytterligere stress og gjør det enda vanskeligere å håndtere det. Eksempler på dette er:

  • Rigide arbeidsplaner.Mange yrker med høyt press, som helsevesenet eller produksjons- og logistikkbransjen, krever at de ansatte jobber på stedet, og at hvert skift bemannes for fullt for å opprettholde optimal produksjon. Det betyr ofte at ansatte i slike yrker har en lite fleksibel arbeidshverdag, noe som kan gjøre det vanskelig å få kabalen til å gå opp både på jobb og på hjemmebane.
  • Fysisk krevende jobber. Mange jobber i disse yrkene er fysisk krevende. De ansatte må kanskje være på beina i flere timer om gangen, med få pauser. Det kan være belastende for kroppen og gi opphav til en rekke helseproblemer – som igjen kan føre til høyere jobbfravær og økte helsekostnader.
  • Uregelmessige skift. Noen yrker, for eksempel innen produksjon og logistikk, kan kreve at de ansatte jobber uregelmessige turnuser. For eksempel er det ikke uvanlig at de ansatte regelmessig roterer mellom ulike skift og arbeidsdager. Selv om uregelmessige turnuser gjør det mulig for ansatte å ta seg av private forpliktelser, kan det også ha negative konsekvenser for den fysiske helsen og søvnmønsteret deres.
  • Svingende produksjonskrav.Mange bransjer med høyt arbeidspress, som produksjonsbransjen, helsevesenet, handelsnæringen, logistikkbransjen og bygg og anlegg, har varierende produksjonskrav. Her kan arbeidsskiftene svinge etter blant annet sesong, været, forstyrrelser i forsyningskjeden og mye annet. I noen tilfeller kan ansatte gå i mange dager uten å ha jobb, før de plutselig forventes å jobbe overtid for å holde tritt eller møte økende produksjonskrav. Når man må kaste seg rundt i siste liten, blir det enda vanskeligere å opprettholde en god balanse mellom jobb og fritid.
  • Jobbusikkerhet.Teknologi og automatisering endrer stadig måtene vi jobber på, og i takt med dette blir stadig flere arbeidstakere bekymret for at de vil miste jobben til en robot. Selv om studier viser at mange jobber som går tapt til automatiseringen, vil erstattes av teknologirelaterte jobber, føler arbeidstakerne fortsatt på usikkerhet. Ansatte på lavere nivåer i disse bransjene er bekymret for at de ikke har de ferdighetene som kreves i de nye teknologirelaterte jobbene.

Denne typen stressfaktorer gjør det enda viktigere å ivareta de ansattes trivsel og velferd på jobb. Ledelsen må skape et godt arbeidsmiljø der de ansatte kan fokusere på å ta vare på seg selv og redusere stress.

Det kan kreve at man tenker nytt og bryter ut av utdaterte forestillinger om at de ansatte må sørge for sin egen trivsel og velferd. Selv om de ansatte har et personlig ansvar, er det opp til arbeidsgiver å gi dem verktøyene de trenger for å trives på jobb.

Og arbeidsgiverne som ikke tar dette på alvor, kan oppleve at det får direkte konsekvenser for bunnlinjen. Det kan ikke bare føre til redusert produktivitet, men også være ødeleggende for arbeidsmoralen, arbeidsgleden og medarbeiderengasjementet. Dette er en oppskrift på høye nivåer av utbrenthet blant ansatte, høyt jobbfravær og høyt gjennomtrekk i bedriften.

I lys av dagens pressede arbeidsmarked og det økende kompetansegapet har man som arbeidsgiver i yrker med høyt arbeidspress ikke råd til å miste sine beste ansatte. Og gjennomtrekk er ikke nødvendigvis det eneste problemet – du kan også bli mindre attraktiv som arbeidsgiver og få vansker med å tiltrekke og ansette kvalifisert arbeidskraft.

illustration

hva hvordan går det med arbeidstakerne på verdensbasis? Last ned infografikken vår for å finne det ut.

last ned infografikken

slik lykkes du med å bygge et effektivt trivsels- og velferdsprogram for ansatte

Noen arbeidsgivere i produksjons- og logistikkbransjen fokuserer på utfordringene ved å etablere et trivsels- og velferdsprogram for ansatte, og går glipp av alle fordelene det kan ha for bedriften.

Og ja, det finnes bransjespesifikke utfordringer her – men det betyr ikke at man bør droppe velferdstiltakene for ansatte, bare at selskapet ditt kanskje må tenke utenfor boksen for å finne løsningene som virker.

Nedenfor kommer vi med noen tips til hvordan arbeidsintensive bransjer kan løse de viktigste utfordringene for å hjelpe de ansatte med velferdstiltak og stressmestringsteknikker.  

gjør turnuser og arbeidsplaner mer fleksible

Ifølge Randstad Workmonitor-rapporten vår for 2024 oppgir 41 % at de ikke ville takket ja til en jobb hvis det ikke var noe fleksibilitet knyttet til arbeidstid. Dessverre er det ofte ikke mulig å tilby tradisjonelle fleksitid-ordninger for organisasjoner som må ha ansatte som jobber på stedet, med skift og turnuser som må bemannes. Det betyr likevel ikke at du ikke kan legge inn noe fleksibilitet.

Du kan for eksempel la de ansatte bytte skift internt, eller implementere en plan med varierende oppstartstider. Noen produksjonsbedrifter har også innført en firedagersuke for å gi de ansatte en ekstra fridag de kan bruke til private forpliktelser.

Det å gi arbeidstakerne mer fritid kan også skape økt fleksibilitet – men du må være forberedt på å la de ansatte ta betalt fri når de faktisk trenger det. En investering i tverrfaglig kompetanse kan gjøre arbeidsstyrken din mer smidig og fleksibel.

legg inn hyppige pauser

Stående og manuelt arbeid kan være svært belastende. Ved å legge inn tidsbestemte pauser i løpet av arbeidsdagen kan du redusere noe av denne belastningen – og det kan til og med øke produktiviteten. Studier viser at hyppige pauser på arbeidsplassen kan øke trivselen, medarbeiderengasjementet, arbeidsgleden, jobbtilfredsheten og den mentale helsen blant de ansatte – og ha en positiv effekt på produktiviteten.

Studier viser også at mikropauser kan være effektivt for å fremme trivsel og velferd på arbeidsplassen generelt. Det fremgår imidlertid også at effekten av slike mikropauser var marginal for arbeidstakere med krevende jobber. For disse viste 10-minutterspauser seg å være mer effektivt og produktivitetsøkende enn kortere avbrekk.

Womale and male sitting at a table with coffee. Having a conversation.
Womale and male sitting at a table with coffee. Having a conversation.

invester i opplæring av ansatte

Ifølge Randstads 2024 Employer Brand-research rangerer arbeidere i blue collar yrker jobbsikkerhet som den tredje viktigste motivasjonsfaktoren når de leter etter jobb. Det er ingen tvil om at presset de opplever fra den økende automatiseringen som tar over mange av de mer rutinemessige arbeidsoppgavene, gjør dem bekymret for at de vil miste jobben.

Denne typen stress kan være til hinder for produktiviteten og trivselen på jobb, og kan gjøre at de beste ansatte begynner å se seg om etter jobb et annet sted. Unngå at bedriften lekker dyktig personell, ved å investere i opplæring for de ansatte. Gjennom mentor- og lærlingordninger samt tilbud om omskolering og kompetanseheving kan du gi arbeidstakerne ferdighetene de trenger for å utvikle seg i karrieren eller påta seg nye roller i takt med at de nåværende jobbene deres endres.  

lag et skreddersydd trivsels- og velferdsprogram

I yrker med høyt arbeidspress kan hver enkelt arbeidsplass ha sine egne utfordringer og stressfaktorer. Det er viktig at du kartlegger hvordan det egentlig står til med de ansatte. Bruk spørreundersøkelser og intervjuer til å få innsikt i hvilke ting de sliter med, og hvilke tjenester som kan være til hjelp.

For eksempel kan det være lurt å finne ut hvordan de ansatte takler jobbstresset i dag. Hvis dette er noe de sliter med, bør du investere i stressmestringstiltak som for eksempel meditasjon eller treningsmedlemskap.

dyrk frem en positiv arbeidskultur

Som arbeidsgiver i en bransje med høyt arbeidspress er det kanskje enkelte stressfaktorer du ikke kan gjøre så mye med. Hvis du for eksempel har et logistikkselskap, er det en kjensgjerning at sjåførene må sitte bak rattet i mange timer hver dag.

En ting du derimot kan gjøre noe med, er kulturen på arbeidsplassen. Du kan styre om de ansatte lar stresset gå ut over hverandre og skaper et negativt eller giftig miljø, eller om alt ligger til rette for et positivt miljø som ivaretar medarbeiderne.

Når du skal skape en positiv jobbkultur, må du lytte oppriktig til de som jobber der, slik at du kan ta tak i eventuelle problemer. For eksempel kan det være at de ansatte er sinte fordi de ikke har noen betalte fridager, eller at de ikke får nok pauser i løpet av dagen. Dette er ting du kan ta tak i umiddelbart.

Når du samarbeider med de ansatte om å bygge en positiv jobbkultur, kan du øke engasjementet og trivselen blant de ansatte.

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her