På verdensbasis er det relativt stor enighet og hele 72 % av rekrutteringsleder enes om at employer branding har en betydelig innvirkning på rekrutteringen.
Likevel ser vi ofte at det er et stort avvik mellom det som motiverer arbeidstakeren til å søke ny jobb, og det arbeidsgiverne selv anser å være attraktive betingelser. I et såpass kandidatstyrt marked, der vi allerede vet at du vil tape kampen om de beste kandidatene dersom du ikke posisjonerer deg som en attraktiv arbeidsgiver, blir det paradoksalt at enigheten om at effekten er der, men utførelsen ofte kommer til kort.
Et godt employer brand vil ha store effekter på din rekruttering, men hvordan bygger du egentlig et sterkt employer brand? Vi gir deg de beste tipsene.
Grunner til at du ikke tiltrekker deg kandidater i dag
Men først, hvorfor sliter du med å tiltrekke deg de riktige kandidatene i dag?
Mellom januar og mars 2019 gjennomførte vi en undersøkelse for å kartlegge HR-trender. I undersøkelsen deltok 227 selskaper fra en rekke bransjer i Norge.
Under segmentet – årsaker til at man ikke klarer å tiltrekke seg de riktige kandidatene – var svarene vi fikk ganske tydelige:
- ikke konkurransedyktig lønn og/eller fordeler 45,8 %
- mangel på dyktige kandidater 37,4 %
Selskapene er enige om, og klare over, at lønn eller fordeler som ikke er konkurransedyktige, og mangelen på dyktige kandidater i markedet er de viktigste grunnene for at de ikke klarer å tiltrekke seg de riktige kandidatene. Spørsmålet du sitter igjen med er mest sannsynlig: hvordan tiltrekkes så de beste kandidatene?
LES MER: Vil du få innsyn i hele rapporten kan du laste den ned her.
I en undersøkelse gjort av PwC går det frem at 80 % av personalledere er enige i at en sterk merkevare som arbeidsgiver i stor grad påvirker deres evne til å ansette de beste kandidatene. Siden folk jobber for kulturer, ikke selskaper, er deres oppfatning av deg som arbeidsgiver av avgjørende betydning. Både kandidater og de som rekrutterer sier at selskapskultur er en av de viktigste faktorene for valg av arbeidsgiver.
23 juni kl 14 arrangerer vi et 30 minutter webinar sammen med Anne Lindmo, der vi presenterer vi vår årlige Randstad Employer Brand Research, og samtidig kårer Norges mest attraktive arbeidsgiver. Vil du være med på dette webinaret, så trykk på linken under.
Slik bygger du et sterkt employer brand
Gå gjennom eksisterende employer brand
Dette er en fin måte å kartlegge hvor dere er nå, samtidig som dere blir kjent med bedriften og hva deres unike fordeler som tilfører noe til arbeidsplassens renommé er.
Tegn opp de tydelige retningslinjene rundt bedriftens visjon, oppdrag/mål, verdier og kulturen. Finn også din bedrift sin employer brand-fortelling – hva gjør dere til en unik arbeidsgiver.
Det vil være en fordel i dette stadiet å se på hvordan den eksterne oppfatning av bedriften sitt employer brand er. Blir dere pr. dags dato ansett som en attraktiv arbeidsplass? Hvis ja, supert. Hvis nei, hvorfor ikke?
Intervju ansatte og ledere
Det er menneskene i en bedrift som utgjør kulturen og som vet mest om hvordan det faktisk er å jobbe der. Intervju derfor ansatte og ledere for å forstå hvordan merkevaren oppfattes. Dette kan også hjelpe til å få en bredere forståelse av eksisterende employer brand. Hva fikk de ansatte til å ønske å jobbe i bedriften? Ville de anbefalt bekjente å jobbe der?
Denne prosessen er i tillegg fin for å kunne oppdage hull og forbedringsområder. I følge LinkedIn består 70 % av det globale jobbmarkedet av passive jobbsøkere, i tillegg er 87 % av aktive og passive kandidater åpne for nye jobbmuligheter. Hvis du jobber aktivt med å avdekke hull og finne forbedringsområdene kan du nå ut til denne andelen. Men husk at dine ansatte fort også kan gå inn i denne statistikken hvis du ikke har en attraktiv arbeidsplass.
Vurdér konkurrerende arbeidsgivere
Hva gjør konkurrentene dine? Hvis det er de som hver gang ender opp med de beste kandidatene gjør de ikke bare noe riktig, de løper i tillegg enda fortere fra deg i kampen om markedsposisjonen.
I et kandidatstyrt marked kan kampen om de beste kandidatene være beinharde. De beste talentene kan i tillegg sørge for at dere presterer bedre enn dine konkurrenter. Se derfor på hvordan konkurrerende arbeidsgivere jobber med sitt employer brand og unngå å tape denne kampen.
Ekstern markedsanalyse
Det er fort gjort å gå blind i eget verk. En ekstern markedsanalyse kan derfor være en fordel for å få et blikk utenfra.
Få motivatorer og drivere for karriere til å se på bedriftens employer brand og kartlegg spesifikke synspunkter på hvordan selskapet kan forbedre seg.
Bygg søylene i merkevaren og verdiløftet til ansatte
Etter gode prosesser for kartlegging kan du gå i gang med å bygge grunnpilarene for merkevaren og se på hvilken kultur dere ønsker på arbeidsplassen.
Det er her dere tar det eksisterende employer brandet og ser dette i lys av svarene dere har samlet på veien gjennom intervjuer og analyser, i tillegg til å se på hvilke hulle og hvilke forbedringsområder som må tas tak i. I denne prosessen bygges veien fra der dere var, til dit dere vil.
Utvikle strategien og de kreative uttakene for merkevaren
For at søylene skal stå stødig, i forhåpentligvis lang tid, er det viktig å ha en god grunnmur. Med en god strategi for hvordan dere skal sette merkevaren til livs sørger bedriften for en sømløs utførelse.
I employer branding er det også viktig å tørre og tenke kreativt. Dette er noe bedriften din er nødt til for å differensiere seg fra konkurrentene. Se på hvordan dere kan fange opp interessen til den store andelen av passive jobbsøkere (som nesten bare venter på at de skal få et fristende tilbud servert).
I strategien bør det inngå hvordan dere skal nå ut, hvilke flater dere skal gjøre dette på og hvilke kreative tiltak som skal ligge bak.
Lansér merkevaren internt
Før dere setter alt til liv er det en fordel å teste det ut internt. Hent så inn tilbakemeldinger fra ansatte og ledere. Her er det viktig at det på forhånd etableres at det er stort rom for ærlighet. Ingen er tjent med at noe lanseres halvveis.
Ta derfor imot alt av tilbakemeldinger og ta med disse videre i prosessen før dere lanserer merkevaren eksternt.
Lansér merkevaren eksternt
Etter at dere potensielt har oppdaget hull i veibanen er det på tide å «gå live». Sørg for at lanseringen er nøye planlagt og at den går sømløst. Det er i tillegg viktig at strategien følges og at utførelsen er etter retningslinjene.
Mål, vurdér og foredle
Etter en vellykket lansering er det viktig å måle effekten av den. I denne prosessen kan dere potensielt lære mye.
Økte dere posisjonen i markedet? Blir dere ansett som en attraktiv arbeidsgiver? Fikk dere vekket interessen til de beste talentene?
Dersom ikke lanseringen gikk som planlagt er dere også nødt til å se på hva som gikk galt, hvilke faktorer som ikke fungerte og hva grunnen(e) er til dette.
23 juni kl 14 arrangerer vi et 30 minutter webinar sammen med Anne Lindmo, der vi presenterer vi vår årlige Randstad Employer Brand Research, og samtidig kårer Norges mest attraktive arbeidsgiver. Vil du være med på dette webinaret, så trykk på linken under.
Dersom du ønsker å lese mer om dette teamet, så anbefaler vi at du abonnerer på bloggen vår, der vi jevnlig poster artikler om employer branding.
LES OGSÅ: Hvorfor er employer branding viktig?
LES OGSÅ: Employer branding og hvorfor cash ikke bestandig er king
Randstad Employer Brand Research 2020 vil snart bli publisert, og som abonnent vil du kunne laste den ned så tidlig som mulig, slik at du får enda mer kunnskap om teamet. 23 juni 2020 vil vi arrangere kåringen av Norges mest attraktive arbeidsgiver under ledelse av Anne Lindmo. Her vil vi også gi en grundigere presentasjon av deler av rapporten. Er du abonnent vil du kunne delta gratis.