– Vi brukte 98 prosent av tiden på å selge produktet vårt, og glemte at vi også måtte selge oss selv som arbeidsgiver. Det forteller salgsdirektør Anders Rønning i Tripletex. Han måtte endre strategi for å friste kandidater til å søke.
Å rekruttere i arbeidsgivers marked kan være en prøvelse. Mange selskaper jobber hardt for å få skaffe kvalifiserte søkere til ledige stilinger. Tripletex selger et skybasert regnskapssystem, og til tross for at bedriften er i kraftig vekst, sliter Anders Rønning ofte med å finne gode kandidater i et marked han opplever som støvsugd for aktuelle kandidater. De riktige menneskene har allerede en bra jobb. Og hvorfor skal noen si opp en jobb de er fornøyd med, når de ikke vet hva andre arbeidsgivere kan by på?
– Vi har prøvd å rekruttere selgere for å lære dem opp i regnskapssystemer, men har dessverre bommet med denne tilnærmingen flere ganger. Vi trenger folk som forstår regnskapsbransjen og kan kommunisere godt med menneskene som jobber der. Dette er ikke nødvendigvis den typiske selgertypen, sier Rønning.
traff blink med humor
Problemet bunner i at ikke alle arbeidstakere kjenner til selskapet, hva det står for, og hvordan det er å jobbe der. Løsningen er at selskapet må selge seg selv – hele tiden. Det er det som er employer branding, eller arbeidsgiver-markedsføring på norsk.
– Arbeidsgivere som har bygget opp et sterkt merkenavn får flere og bedre kvalifiserte kandidater. Spesielt de unge og høyt kvalifiserte er mer og mer opptatt av firmaets omdømme, sier Eivind Bøe, daglig leder i HR- og rekrutteringsselskapet Randstad Norge.
Da Tripletex trengte to nye salgskonsulenter i fjor høst, fikk de hjelp av Randstad i søket. Men tilbakemeldingene fra kandidatene som ble kontaktet, var at regnskapsbransjen ble sett på som relativt traust, og at det var vanskelig for utenforstående å forstå spennet i arbeidsoppgaver og den gode tonen som preger arbeidsmiljøet i Tripletex. Da gjorde de helomvending, og fikk hjelp fra Randstad som skrev en ny stillingsannonse. «Har du vondt i fingrene etter å ha tastet for mange KID-nummer?» lød tittelen i Finn-annonsen, som søkte «deg som er litt under gjennomsnittet utadvendt». Responsen lot ikke vente på seg.
solgt ved første blikk
– Det var en stillingsannonse som skilte seg ut. Jeg syntes det var veldig festlig, og fikk lyst på jobben med én gang, sier Stephanie Schlereth (31). Hun var ansatt i et regnskapsbyrå, men drømte om mer variasjon i arbeidsdagen. Hun kjente bransjen, hun kjente produktet til Tripletex – men hun kjente ikke seg selv som en selger.
– Hvis de hadde bedt meg om å selge meg selv, kunne jeg fort ha tenkt at her har jeg ikke en sjanse. I stedet solgte de Tripletex som arbeidsplass. Arbeidsmiljøet har utrolig mye å si, så det var viktig at de ga meg følelsen av at her blir man godt tatt vare på, sier Stephanie, som har jobbet i Tripletex siden januar.
må friste med mer enn lønn
Arbeidsplasser som jobber systematisk med arbeidsgiver-markedsføring, bruker mindre tid og penger på rekrutteringsprosessen, og tiltrekker seg bedre kvalifiserte kandidater. De sikrer seg de beste hodene, og klarer å holde på dem. De vet hva som er viktig for menneskene de ønsker å ha ansatt, og kommuniserer det internt og eksternt. De vet at lønn er viktig, men ikke utslagsgivende. Ved å vise fram kulturen og verdiene sine, sørger de for å gjøre seg attraktive særlig blant yngre arbeidstakere, som ofte er mer opptatt av felles verdier.
– Men husk at brandingen alltid må være i samsvar med hvordan arbeidsplassen faktisk er. Overselger man, vil begge parter raskt bli skuffet, sier Eivind Bøe.