Å spre glede og skape god stemning høres enkelt ut, men når stresset og hverdagen tar oss er det ikke bestandig latteren sitter like løst. Anita Bach ble kåret til Årets gledesspreder i Randstad, og deler i dette innlegget noen av sine erfaringer, samt gir gode tips til deg som ønsker å bedre arbeidsmiljøet i egen virksomhet.
Det er lørdag 26 januar, jeg sitter på Kick off og hører teksten til årets gledesspreder 2018 leses opp.
“Personen er engasjert, profesjonell og får på en naturlig måte oss kolleger til å føle oss inkludert. Personen er alltid proaktiv og løsningsorientert i alle situasjoner, og er utrolig kompetent. Personen elsker jobben sin. Personen har evnen til å spre både arbeidsglede og moral i sin omgivelse. Personen er rak og direkte og fremfor alt er personen generøs og deler og gir av seg selv og sin kunnskap. I denne personens verden finnes det ingen problemer, kun muligheter. Personen er alltid en initiativtaker til sosiale happenings og aktiviteter. Ingen på Oslo kontoret har vel heller gått glipp av hennes smakfulle baking i verdensklasse, som hun jevnlig overrasker oss med. Årets gledesspreder 2018 er Anita Bach”.
Navnet mitt ropes opp, og i noen sekunder stopper det litt opp før jeg skjønner at det er meg.
Når takketalen skal avgis klarer jeg ikke helt å få frem alt jeg vil si. Alt jeg tenker inni hodet er at det er mine kolleger som får frem det beste i meg. Det er de menneskene ute i salen som gir meg muligheten til å være meg selv. Det er dem jeg kommer på jobb for. Det er dem jeg vil treffe hver dag og det er meg de gleder når de spiser kakene jeg tar med på jobb.
Ikke alle er like frempå, like glad eller like gode til å bake. Det er opp til hver enkelt å finne sin måte å kunne bidra på. Det handler ofte om de små tingene. Man trenger ikke være den ekstremt utadvendte, eller den som alltid er positiv, men det handler om å fjerne negativ tankegang. Det handler om å hilse på kollegaene dine om morgenen. Det handler om å komme inn på jobb med en holdning om at en ny dag er en ny mulighet. Det handler rett og slett om “å tørre å gi før du får”.
du som leder har et ansvar
Selskapet må tørre å legge til rette for et miljø som skaper inkludering, åpenhet og arenaer der man kan bli kjent med hverandre.
Det er menneskene som skaper trivsel, det er menneskene som skaper humor sammen, det er menneskene som får hverandre til å bli i jobben og det er menneskene som gir hverandre rom til å blomstre.
I undersøkelsen RAMA 2018 kommer det frem at 6 av 10 blant arbeidstakerne, og like mange ledere, opplever nemlig at humor på arbeidsplassen bidrar til at arbeidstakere sjeldnere bytter arbeidsplass.
Min sjef Eivind Bøe sier “medarbeidere som har det hyggelig på jobben, og som opplever at humor verdsettes på arbeidsplassen, har jevnt over høyere trivsel enn andre arbeidstakere, og blir lenger i jobben”.
Du som leder har et like stort ansvar som alle andre, og kanskje enda større ansvar for at noen andre skal tørre å komme i gang.
når gjorde du dette sist?
- Når åpnet du døren for en kollega?
- Når tilbød du deg å ta med en ekstra kaffe?
- Når ga du en kollega en klapp på skulderen?
- Når du kom på jobb i morges, hvem hilste du på?
- Når satt du fremoverlent å viste interesse når en kollega holdt et kjedelig foredrag?
- Når takket du kantinemedarbeiderne for maten?
- Når delte du sist noe privat om deg selv?
- Når spurte du sist en kollega om hvordan helgen hadde vært?
- Vet du hva mannen/kona/barna til dine nærmeste kolleger heter?
Vil du bli en enda bedre kollega? Tenk over hva du gjør i hverdagen som kan skape glede for andre. Tør å ta plass og tør å by litt mer på deg selv. Jeg kan garantere deg at det er ingen som taper på det. Ved å gå foran som et godt eksempel er du med på å legge til rette for et miljø der de ansatte setter pris på hverandre og bygger godt arbeidsmiljø. I forhold til employer branding er dette kanskje noe av det første og viktigste du kan gjøre. Det holder ikke med planer og strategier om du vil bli attraktiv som arbeidsgiver. Du som leder må vise vei og bygge en plattform for godt arbeidsmiljø.
verdier
En av verdiene vi har i Randstad er "to know". Vi skal kjenne våre kunder og kandidater, men like viktig er det å kjenne våre kollegaer. Jeg er så heldig å få jobbe i verdens største HR selskap. Jeg er så heldig å få ha en sjef som dytter meg frem, fremfor seg selv. Jeg er så heldig å ha verdens beste kolleger som er blitt noen av mine nærmeste venner.
Så når de gir meg prisen årets gledesspreder viser jeg stolthet, ydmykhet og glede over hva vi sammen skaper og hvilket fantastisk miljø vi jobber i.
Husk, det handler rett og slett om “å tørre å gi før du får”. Har du noen tanker om dette temaet, så hører jeg gjerne fra deg.