I artikkelserien om globale HR-trender har vi kommet til tredje artikkel, der vi ser på hva som vil prege FMCG og detaljhandel i 2019 og 2020. Vi har snakket med våre kunder for å se hvilke trender som peker seg ut som spesielt tydelig innen fagområdet sett fra et HR-perspektiv.
Hovedtrendene baserer seg på intervjuer gjort av Randstad Global Client Solution, der vi har intervjuet våre store kunder innen ulike fagområder. Med bakgrunn i oppfatningen fra våre samarbeidspartnere er det fem hovedtrender som står fram som spesielt tydelig for det globale fagområdet FMCG, og som vi mener vil ha avgjørende påvirkning på bransjen i tiden som kommer.
større konkurranse med andre sektorer om de beste medarbeiderne
FMCG-bransjen må i stadig større grad konkurrere med sektorene biovitenskap, IT og e-handel om de beste medarbeiderne. Det er flere jobbmuligheter enn før for dyktige medarbeidere fra FMCG-sektoren, og det blir også stadig mer utfordrende å håndtere avgangen til disse andre sektorene. Dette er spesielt tilfellet når det gjelder stillinger innen salg og teknologi. Som HR-leder må man dermed forberede seg på at det kan bli en knapphet på kvalifisert personell.
nye strategier som følge av millenniumsgenerasjonens inntog
Akkurat når vi har tatt inn over oss millenniumgenerasjonens handlemønster, kommer en ny generasjon marsjerende inn. Millennialsene utformer nå strategiene, mens generasjon Z utgjør de voksende kundegruppene. Bedrifter innen FMCG vil måtte fokusere mer på generasjon Z, siden både kunder og potensielle medarbeidere i økende grad vil tilhøre denne generasjonen, særlig etter hvert som vi nærmer oss 2020. Fokuset vil være på å lage produkter og distribusjonsstrategier som retter seg mot denne generasjonen. Læring og utvikling er også noe HR-folk kommer til å ha fokus på.
økt bruk av frilansere og fleksibel arbeidskraft
Den beste medarbeideren for en bestemt stilling er kanskje ikke en person som ønsker fast jobb, spesielt ikke nå da stadig flere i millenniumsgenerasjonen begynner å komme inn i arbeidsstyrken. Bedriftene tenker mer og mer strategisk og søker råd hos eksperter om hvordan man kan bruke frilansere mest mulig effektivt og opprettholde en optimal balanse mellom fast ansatte og fleksibel arbeidskraft.
virkninger av rettslige og sosioøkonomiske rammebetingelser
Sosiopolitiske endringer som Brexit og strengere regelverk i Europa på områder som produktansvar, immaterielle rettigheter, skatter og avgifter, toll osv. stiller sektoren overfor nye utfordringer og har ført til økt konkurranse bedriftene imellom om dyktige medarbeidere. Innføringen av nye regelverk som GDPR har også påvirket hva slags medarbeidere som blir engasjeret, og hvor raskt de kan engasjeres.
større fokus på å skaffe de medarbeiderne som trengs for å håndtere en uforutsigbar forbrukeratferd
Et stort antall produkter blir lansert av FMCG-bedrifter, og en viktig grunn er forbrukernes uforutsigbarhet. Selv om man har gode data om forbrukernes atferd, har bedriftene ikke alltid klart å utnytte dem. I årene som kommer, vil fokus ikke bare være på å produsere mer kostnadseffektivt, men også på å ha en fleksibel arbeidsstyrke som gjør at man kan maksimere produktivitet og minimere kostnader. Fokus vil også være på å ansette ledere som er i stand til å bruke stordata til effektivt og mer nøyaktig å forutsi forbrukeratferd.
Artikkelen baserer seg på data innhentet av Randstad Global Client Solutions gjennom intervjuer av vår store kunder over hele verden.
Vi har tidligere dekket fagområdene IT og logistikk/industri/lager i disse artiklene:
globale hr-trender innenfor it
globale hr-trender innenfor lager og logistikk
Ønsker du å laste ned den fullstendige rapporten finner du den ved å trykke på knappen under. (*rapporten er på engelsk)