DNV GL er kåret til Norges mest attraktive arbeidsgiver i den uavhengige undersøkelsen Randstad Employer Brand Research 2019. På andre- og tredjeplass kommer Kongsberg Gruppen og NRK.
DNV GL ble vinneren i Randstad Employer Brand Research 2019, en stor global undersøkelse som gjennomføres for første gang i Norge i år.
– Som arbeidsgiver har DNV GL markert seg med svært godt omdømme – langt foran konkurrentene i undersøkelsen. De oppfattes virkelig som en drømmearbeidsgiver av veldig mange, fordi de tilbyr interessante arbeidsoppgaver, gode karrieremuligheter og et svært godt arbeidsmiljø, sier Eivind Bøe, administrerende direktør i HR- og rekrutteringsselskapet Randstad Norway.
De etablerte gjør det best
Undersøkelsen viser at det er de etablerte selskapene med lang historikk som scorer høyest.
– Det bekrefter at det tar tid å bygge opp en merkevare som arbeidsgiver. Employer branding er ikke gjort i en håndvending, det må jobbes med kontinuerlig. Konkurransen om de beste hodene er knalltøff. Med de store endringer vi står overfor, blant annet med det teknologiske og det grønne skiftet, har mange behov for ny kompetanse. Arbeidsgivere har alt å tjene på å bygge opp sin egen merkevare overfor eksisterende og potensielle nye ansatte, sier Bøe.
Kongsberg Gruppen kom på andreplass. De er en arbeidsgiver som er gode på å ta i bruk ny teknologi – i langt større grad enn konkurrentene i undersøkelsen. De har en sunn økonomi og tilbyr interessante arbeidsoppgaver innenfor et felt som er i stadig teknologisk utvikling. De er mindre kjent enn konkurrentene i undersøkelsen, men oppfattes som langt mer attraktive å arbeide for blant de med høyere utdanning – særlig blant menn.
Tredjeplassen gikk til NRK, som ligger langt foran konkurrentene i undersøkelsen når det kommer til å tilby interessante arbeidsoppgaver. En spennende jobbhverdag, et svært godt omdømme, og gode karrieremuligheter, er viktige faktorer for at NRK rangeres som landets tredje mest attraktive arbeidsgiver.
Topp 10
De øvrige selskapene som lå på topp 10 over de arbeidsplassene nordmenn anser som mest attraktive å jobbe for var som følger.
1. DNV GL
3. NRK
4. Equinor
7. Schlumberger
8. SAS
9. NTNU
Første norske kåring
Prisene ble delt ut på Sentralen i Oslo 25. april, i et arrangement med Anne Lindmo som konferansier og HR-leder Lucy Adams fra BBC London og Disruptive HR som foredragsholder. Deltakerne var norske HR-ledere og andre som er interessert i å lære mer om hva som rører seg i norsk arbeidsliv.
Randstad Employer Brand Research er blitt gjennomført internasjonalt i snart 20 år, og dekker nå 32 land. For første gang gjennomføres den i år i Norge, i et samarbeid mellom Randstad Norge og TNS Kantar. Resultatene gir dyp innsikt i norske arbeidstakeres ønsker og behov.
Full rapport
Ønsker du å få full tilgang til hele rapporten kan du laste ned denne ved å trykke på knappen under. Du kan også ta direkte kontakt med oss om du har spørsmål eller ønsker å møte oss for å få enda mer informasjon om resultatene fra Randstad Employer Brand Research. Er din bedrift en av de vi har undersøkt kan vi gi deg en detaljert rapport knyttet til norske arbeidsgiveres oppfatning av ditt employer brand.