Det har lenge vært kjent at høyt medarbeiderengasjement er forbundet med økt produktivitet, redusert fravær og lavere gjennomtrekk.
Til tross for dette sliter mange arbeidsgivere med å opprettholde motivasjonen og engasjementet til de ansatte. Hvis selskapet ditt ønsker å lykkes bedre med rekrutteringen og ansattrelasjonene, kan det lønne seg å fokusere på å øke medarbeiderengasjementet.
I denne bloggen ser vi nærmere på hva medarbeiderengasjement er, og hvilke faktorer som påvirker det.
hva er medarbeiderengasjement?
Vi kan definere medarbeiderengasjement som graden av engasjement, motivasjon og entusiasme de ansatte har overfor bedriften. Det må ikke forveksles med jobbtilfredshet, som bare handler om hvor fornøyde de ansatte er på jobben. Man kan være tilfreds med arbeidsforholdene og arbeidsoppgavene sine, men likevel føle manglende tilhørighet eller motivasjon på jobben.
Hvorfor er medarbeiderengasjement så viktig? Det er fordi engasjerte ansatte gjerne er mer
- optimistiske
- produktive
- teamfokuserte
- hardtarbeidende
- villige til å bidra positivt til selskapet
Når knapt en av fem arbeidstakere sier at de er engasjert eller motivert på jobb, bør det ikke komme som noen overraskelse at mange kan være resignerte og prestere dårligere på jobben enn de egentlig burde – også kjent som «great resignation» og «quiet quitting». Slike umotiverte ansatte er rett og slett ikke så engasjerte i selskapet eller resultatene dere oppnår. Alt for ofte er de fornøyde med å bare gjøre det absolutte minimum, før de går hjem og legger jobben bak seg.
I disse tider med underskudd på kvalifisert arbeidskraft og det økende kompetansegapet blir det et ekstra press på selskapene som skal oppfylle produksjonskravene. Og i dette bildet er det store antallet umotiverte arbeidstakere ikke bærekraftig. Det er viktig å iverksette tiltak nå for å forbedre engasjementet på arbeidsplassen.
8 faktorer som påvirker medarbeiderengasjementet
Før du kan iverksette tiltak for å forbedre ansattes motivasjon og engasjement i alle deler av bedriften, må du forstå hvilke ting som har en direkte innvirkning på dette. Her ser vi nærmere på de åtte viktigste faktorene som påvirker medarbeiderengasjementet i dag.
- tillit til selskapet
- personlige verdier
- effektivt lederskap
- stolthet og eierskap over arbeidet
- trygt arbeidsmiljø
- ansattopplevelsen
- tydelige roller
- personlig utvikling
1. tillit til selskapet
Tillit mellom arbeidsgiverne og arbeidstakerne er en av hovedforutsetningene for medarbeiderengasjement. Kort sagt: Hvis de ansatte ikke har tillit til selskapet, kan det bli vanskelig – om ikke umulig – å bygge meningsfullt engasjement.
Her er et eksempel. La oss si at organisasjonen din ber om innspill om en nylig innført arbeidsprosess som omfatter bruk av tilbakemeldingsverktøy, som spørreundersøkelser eller intervjuer. I hvilken grad du vil få oppriktige innspill, er direkte knyttet til hvor stor tillit de ansatte har til selskapet. Hvis de føler at selskapet ikke egentlig bryr seg om meningene deres, at de vil bli brukt mot dem eller at selskapet uansett ikke kommer til å gjøre noe basert på tilbakemeldingene dere får, er sjansen stor for at de ikke vil komme med nyttige innspill.
For å bygge tillit må dere fokusere på:
- effektiv kommunikasjon
- åpenhet
- rettferdighet
2. samsvar med personlige verdier
Dagens arbeidstakere, særlig de yngre, vil helst jobbe for et selskap som har verdier og formål som samsvarer med deres egne, personlige verdier. Det viser vår Randstad Workmonitor fra 2024. 38 % av arbeidstakere på verdensbasis ville ikke takket ja til en jobb hvis de ikke var enige i synspunktene til organisasjonens ledelse.
Dere bør derfor ha en formålserklæring og verdier som er i tråd med arbeidstakernes verdier. For eksempel vil et fokus på aktuelle trender innen miljø, samfunn og selskapsledelse bidra til å knytte tettere bånd til de ansatte.
3. effektivt lederskap
Lederne har svært mye å si for medarbeiderengasjementet. Ettersom det ofte er lederne som har den mest direkte kontakten med medarbeiderne, har de makt til å fremme eller ødelegge motivasjonen på arbeidsplassen.
En fersk undersøkelse viser at 57 % av arbeidstakerne innrømmer at de har sluttet i en jobb på grunn av en dårlig leder. Sannsynligvis er ikke manglende medarbeiderengasjement den eneste grunnen til at de valgte å slutte, men det sier noe om den viktige rollen lederne spiller for hva de ansatte velger å gjøre.
Noen er rett og slett ikke egnet eller kvalifisert til å være ledere. En studie viser at bedrifter velger feil personer til lederstillinger i 82 % av tilfellene – og det betyr at arbeidsgiverne bør revurdere sine interne forfremmelsesrutiner og -praksiser. På den annen side finnes det mange ledere som bare trenger de rette verktøyene og den rette opplæringen for å kunne fremme motivasjon og engasjement på arbeidsplassen.
For å holde motivasjonen oppe hos de ansatte må du også kommunisere med dem. Ha regelmessige allmøter og fot i bakken-møter – eller bare stikk innom ansatte og hør hvordan det går. Lederne bør planlegge for slike møter i både stor og liten skala.
Det er avgjørende at bedriften utvikler en strategi for å identifisere hvilke medarbeidere som har de rette ferdighetene til å bli ledere, og å gi lederne ideer, verktøy og opplæring knyttet til medarbeiderengasjement.
4. stolthet og eierskap over arbeidet
Ifølge Linda Hill, professor i juss ved Harvard Business School, er «et tydelig og overbevisende formål limet som binder en gruppe individer sammen». Og det er viktig å ha i bakhodet. Det første trinnet i ethvert samarbeid på arbeidsplassen må være å utvikle målsettinger teamet kan samles om og fokusere på.
De ansatte ønsker å være en del av et team. De ønsker å være stolte av arbeidet sitt og se hvordan rollen deres har betydning for virksomhetens resultater. Med denne følelsen av et felles formål ligger alt til rette for engasjerte og motiverte ansatte.
Fjernarbeid og hybride arbeidsmodeller kan være en utfordring her, men regelmessige teammøter, kontinuerlige tilbakemeldinger og korte samtaler der du sjekker innom og hører hvordan det går med medarbeiderne, legger et solid grunnlag for motiverte og engasjerte ansatte – også ved fjernarbeid.
Det kan også være vanskelig å bygge opp denne følelsen av formål og stolthet blant ansatte som ikke har en skrivebordsjobb. De utgjør nesten 80 % av den globale arbeidsstyrken, og omfatter nesten alle skiftarbeidere, særlig de som jobber i industrien, helsevesenet og detaljhandelen. Disse har gjerne fokus på de daglige arbeidsoppgavene, sikkerheten på arbeidsplassen og produktivitet, og bruker mindre tid på å delta i bedriftsmøter og samarbeidsprosjekter.
For disse rollene er kontakten med lederen superviktig. Lederen kan gi dem konstruktive tilbakemeldinger og anerkjenne god innsats, slik at de føler at arbeidet deres blir verdsatt.
5. et trygt arbeidsmiljø
Et trygt arbeidsmiljø er en viktig forutsetning for medarbeiderengasjement. Engasjerte og motiverte ansatte kan føre til en betydelig reduksjon i antallet arbeidsulykker og andre uønskede hendelser. Studier viser at uengasjerte og umotiverte ansatte er 60 % mer utsatt for ulykker. Og som du vet, kan sikkerhetsproblemer på arbeidsplassen føre til økt utskiftning av ansatte, økte kostnader, produktivitetstap og dårligere jobbtilfredshet.
For å sikre et trygt arbeidsmiljø må selskapet sørge for:
- nødvendige verktøy
- opplæring
- gode rutiner og retningslinjer
Det er imidlertid opp til lederne og veilederne å sikre at disse rutinene og retningslinjene etterleves, at verktøyene brukes på riktig måte, og at de ansatte får full opplæring. Dette krever god kommunikasjon og organisering.
De ansatte må også fritt kunne ta opp potensielle sikkerhetsspørsmål og bekymringer, og oppleve at ledelsen lytter til dem og iverksetter tiltak ved behov. Det er bare gjennom slik dialog mellom bedriftsledelsen og medarbeiderne at det blir mulig å oppnå meningsfulle resultater.
6. forbedret ansattopplevelse
Mange arbeidsgivere tror at medarbeiderengasjement og ansattopplevelse handler om det samme. Det stemmer ikke. Ansattopplevelsen dreier seg om den ansattes «reise» fra den første kontakten med bedriften (når de søker på stillingen) til de slutter i bedriften. Medarbeiderengasjement bør være en sentral del av ansattopplevelsen, men det er ikke snakk om en spesifikk prosess eller et spesifikt forløp – det handler mer om følelser og oppfatninger. Det handler om i hvilken grad den ansatte føler seg knyttet til selskapet og er opptatt av at det skal lykkes. Jo tidligere i ansattreisen du kan knytte slike bånd, jo bedre resultater kan du oppnå. Trikset er å utvikle strategier for å styrke medarbeiderengasjementet i alle faser av ansattopplevelsen.
7. tydelige arbeidsroller
Én ting er å skrive en god stillingsbeskrivelse, men du må også sørge for at kartet stemmer med terrenget. En av de viktigste grunnene til at nyansatte ofte slutter etter kort tid, er at jobben ikke samsvarer med det de ble forespeilet i stillingsbeskrivelsen. Denne mangelen på tydelighet kan ha store negative konsekvenser for medarbeiderengasjementet og skape gjennomtrekk i bedriften.
Men det er ikke bare nyansatte som ønsker større tydelighet rundt dette. En bedrift er et komplekst miljø der mange elementer spiller sammen. Det er ikke uvanlig at prosesser endrer seg over tid, og da endres også de ansattes plikter og ansvar. Problemet er bare at de som jobber på gulvet, ofte er de siste som får beskjed.
Ofte går ledelsen ut fra at de ansatte forstår de nye oppgavene de blir pålagt, uten å egentlig avklare hvem som er ansvarlige for hva. Dette kan føre til:
- forvirring
- frustrasjon
- likegyldighet
- redusert jobbtilfredshet
- redusert produktivitet
Lederne må sørge for at alle ansatte forstår rollen sin og hva som forventes av dem på jobb. Den gode nyheten er at bedriften din kan få enda flere motiverte ansatte ved å tydeliggjøre de ansattes arbeidsroller.
8. invester i personlig utvikling
Engasjement går begge veier. Hvis du vil ha ansatte som er engasjerte i selskapet, må selskapet engasjere seg i de ansatte. Dagens arbeidstakere ønsker at organisasjonene de jobber for, har gode programmer for karriereutvikling og opplæring.
Randstad Workmonitor fra 2024 viser at:
- 72 % av arbeidstakere verden over ønsker å få opplæring som ruster dem for fremtidens arbeidsliv.
- 36 % ville ikke takket ja til en jobb som ikke tilbød lærings- og utviklingsmuligheter.
Dette er egentlig gode nyheter for arbeidsgiverne, fordi det viser at de ansatte er kunnskapstørste og vil videreutvikle ferdighetene sine.
Dere kan bruke et karriereutviklingsprogram og la ansatte få opplæring for å knytte dem sterkere til selskapet og øke medarbeiderengasjementet. Det er viktig at et slikt program er åpent, upartisk og tilgjengelig for alle i bedriften, men husk også å involvere de ansatte i prosessen – hvis ikke kan innsatsen ha motsatt effekt og faktisk redusere medarbeiderengasjementet.
Dere bør utvikle en prosess for å måle medarbeiderengasjementet i bedriften, for eksempel med medarbeiderundersøkelser og avslutningssamtaler. Sørg også for å ha effektive verktøy og strategier på plass for å øke motivasjonen og engasjementet blant de ansatte.
Last ned veiledningen vår om de åtte hovedfaktorene som påvirker medarbeiderengasjementet.
Dette er en oppdatert versjon av en artikkel som opprinnelig ble publisert 24. april 2023