Hvis du ønsker å tiltrekke og holde på de dyktige medarbeiderne organisasjonen din trenger for å vokse og holde seg konkurransedyktig, må du fokusere på å styrke medarbeiderengasjementet i alle deler av arbeidsplassen. Studier viser at det hele starter med lederne.
I dette blogginnlegget tar vi en nærmere titt på ledernes rolle når det gjelder å styrke medarbeiderengasjementet på arbeidsplassen.
betydningen for produktiviteten
Umotiverte ledere koster bedrifter verden over milliarder av amerikanske dollar hvert år – men studier viser også at dyktige ledere kan øke produktiviteten med 22 % og lønnsomheten med 48 %. Hvordan kan lederne utgjøre en så stor forskjell?
Én ting de har stor innflytelse på, er å sette sammen team med den rette kombinasjonen av ferdigheter og personligheter. Lederne har direkte innvirkning på de ansattes evne til å jobbe, samarbeide og lære på jobben. Måten de motiverer ansatte på – eller unnlater å motivere dem – kan påvirke bedriften på mange måter, blant annet når det gjelder:
- arbeidsmiljøet
- effektiv opplæring
- kontinuerlig støtte
- karrieremuligheter
- ansattbevaring
arbeidsmiljøet
Lederne kan skape enten et engasjerende miljø med effektiv kommunikasjon og teamsamarbeid – eller et dårlig arbeidsmiljø som er til hinder for produktiviteten og øker gjennomtrekket i bedriften.
effektiv opplæring
Du kan lage førsteklasses opplæringsprogramer, men hvis lederne ikke følger opp at alle gjennomfører opplæringen og forstår arbeidsoppgavene sine, vil de ikke ha den ønskede effekten.
kontinuerlig støtte
Uansett om lederne jobber i en butikk eller på et fabrikkgulv, må de sørge for å holde produksjonsprosessen i gang ved å gi løpende støtte og oppfølging ved behov.
karrieremuligheter
Med individuelle medarbeidersamtaler kan lederne hjelpe de ansatte med å utvikle seg og benytte seg av mulighetene for videreutdanning og forfremmelser for å nå målene sine.
ansattbevaring
Som nevnt over er dårlige ledere ofte årsaken til at bedrifter kan slite med gjennomtrekk i bedriften. Dette kan igjen føre til produksjonsforsinkelser idet man må rekruttere og lære opp nye medarbeidere som skal erstatte dem som slutter.
tilrettelegg for relasjoner på arbeidsplassen
Det er nesten umulig å jobbe sammen med noen dag etter dag uten at det oppstår en eller annen form for relasjon. Selv om relasjonene på arbeidsplassen gjerne er svært forskjellige fra personlige relasjoner, er de fortsatt en viktig del av de ansattes liv og deres generelle trivsel og velferd. En studie i regi av Universitetet i Johannesburg over en periode på 10 år viste at arbeidstakere med sjefer som var hensynsløse, hemmelighetsfulle og lite kommunikative, har 60 % større sannsynlighet for hjerteinfarkt sammenlignet med de som har bedre ledere.
Dette er bare én av mange grunner til at det er så viktig at bedriften har de rette lederne på de rette stedene. Ledere som skaper et dårlig arbeidsmiljø, utsetter selskapet for potensielt høyere gjennomtrekk i bedriften – og det er kostbart og negativt for hele virksomheten. På den annen side kan ledere som tar seg tid til å fremme positive relasjoner på jobb, bidra til å øke de ansattes motivasjon og styrke forretningsresultatene.
slik kan lederne løfte medarbeiderengasjementet
Siden lederne har så stor innflytelse på engasjementet og motivasjonen på arbeidsplassen, er det lurt å involvere dem i strategien for å øke medarbeiderengasjementet. Her tar vi en titt på noen av de viktigste måtene lederne kan spille en nøkkelrolle i å forbedre engasjementet og motivasjonen i teamene sine på.
«trenere» kontra ledere
I dag er det en trend der bedriftene oppmuntrer lederne til å fungere mer som en «trener» for teamet enn en klassisk leder. Hva er forskjellen? I idrettsverdenen håndterer vanligvis lederne de organisatoriske og administrative oppgavene til laget. Treneren er derimot den personen som er med laget («teamet»)på hver trening og kjenner styrkene og svakhetene til hver enkelt spiller, slik at de vet hvilken posisjon som passer best for hver av dem. Treneren støtter også laget og jobber for å styrke lagånden og kameratskapet slik at medlemmene kan jobbe godt og effektivt sammen.
omstillingen fra å være en leder til en trener kan absolutt bidra til å øke medarbeiderengasjementet på arbeidsplassen.
En «trener» er egentlig akkurat det de ansatte ønsker seg. Hvis lederne i bedriften kan ta rollen som sterke, effektive og oppmuntrende trenere, kan det absolutt bidra til å øke medarbeiderengasjementet på arbeidsplassen.
hyppige tilbakemeldinger
Ifølge en Gallup-undersøkelse mottar 84 % av motiverte ansatte tilbakemeldinger minst en gang i uken, mot bare 15 % av de umotiverte ansatte. Dette viser at det er en tydelig sammenheng mellom tilbakemeldinger og ansattes motivasjon og engasjement. Undersøkelsen viste også at standard medarbeidersamtaler én eller to ganger i året ikke er nok til å skape motivasjon på arbeidsplassen.
I stedet må lederne gi hyppige og systematiske tilbakemeldinger til alle på teamet – fortelle dem både når de gjør det bra og når de gjør noe mindre bra, og gi dem støtte når de trenger det.
effektiv kommunikasjon
Selv om effektiv kommunikasjon er viktig på alle nivåer i bedriften, er det alfa og omega på leder-ansatt-nivået. Toppledelsen må gi de ansatte et tydelig og konsist budskap om hvem selskapet er, og dets overordnede oppdrag, verdier og mål. Dette kan bidra til å bygge tillit og styrke medarbeiderengasjementet.
Selv om teamledere også må være konsekvente når de snakker om selskapets målsettinger, er de også ansvarlige for den daglige driften. De ansatte ønsker å vite nøyaktig hvilke arbeidsoppgaver de har ansvar for, og det er opp til lederne å tydeliggjøre dette. Arbeidsgivere må sørge for å plassere ledere med sterke og effektive kommunikasjonsferdigheter i de rette rollene.
rettferdighet og lik behandling
En av de verste tingene en leder kan gjøre for ansattes motivasjon, er å favorisere enkeltpersoner i teamet. De som ekskluderes, kan føle seg forsmådde og frustrerte, slik at de begynner å se etter jobb andre steder. En nylig gjennomført undersøkelse viser at bare ett tilfelle av ekskludering, selv mikroekskludering, kan føre til 25 % lavere produktivitet umiddelbart etter hendelsen.
arbeidsgivere må utvikle sikkerhetstiltak for å unngå partisk lederatferd
Selv om slike hendelser kan være vanskelige å identifisere og stoppe, må arbeidsgivere utvikle sikkerhetstiltak for å unngå partisk lederatferd. Involver de ansatte ved å gjennomføre såkalte «pulsundersøkelser» eller bruke avslutningssamtaler til å avdekke potensielle problemer eller dårlige ledere, og ta grep så disse problemene ikke skjer i fremtiden. God lederopplæring og tydelige retningslinjer i selskapet kan også bidra til en rettferdig og upartisk arbeidsplass som skaper motivasjon og medarbeiderengasjement i stedet for å bryte det ned.
meningsfull anerkjennelse
De ansatte både ønsker seg og trenger hyppig anerkjennelse for å være tilfredse i rollene sine og på jobben. En fersk studie viser at ansatte som får regelmessig anerkjennelse, har 56 % lavere sannsynlighet for å ville slutte i sin nåværende jobb, og 73 % lavere sannsynlighet for å bli utbrent på jobben. Dette er svimlende tall som arbeidsgivere ikke må ignorere.
Selv om bedriften kan ha praksiser for visse typer anerkjennelse på overordnet nivå, for eksempel markeringer av mange års tjeneste, er det lederne, de som jobber direkte med de ansatte, som kan utgjøre hele forskjellen. Det er viktig å sørge for at lederne anerkjenner prestasjoner hos alle ansatte og hjelper dem med å føle tilhørighet – hvis ikke kan enkelte føle seg glemt eller ikke verdsatt av bedriften.
karriereutvikling
Forskningen vår viser at opplærings- og karriereutviklingsprogrammer er svært viktig for dagens arbeidstakere. Ikke alle ønsker å gå et nivå opp, men de vil gjerne fortsette å lære og utvikle kompetansen. Selv om det alltid anbefales å gjøre slike programmer tilgjengelig for alle i selskapet, bør lederne alltid være på utkikk etter de medarbeiderne som vil ha mest nytte av dem.
Ved å identifisere hver enkelt arbeidstakers styrker og svakheter og ha hyppige møter med hver enkelt ansatt om karrieremålene deres, kan lederne i bedriften hjelpe medarbeiderne med å finne ut hvilke opplæringsalternativer og karrieremuligheter som passer best for dem. En slik relasjon mellom ledere og ansatte kan ha mye å si for medarbeiderengasjementet på arbeidsplassen.
gi lederne relevant opplæring
Lederne spiller en viktig rolle i å skape medarbeiderengasjement på hele arbeidsplassen – men du kan ikke forvente at de endrer måten de jobber på, over natten. Vurder å gi lederne opplæring og veiledning i hvordan de kan styrke medarbeiderengasjementet.
Det kan for eksempel være opplæring i:
- kommunikasjon og teambuilding
- hvordan man identifiserer styrker og svakheter hos teammedlemmene
- strategier for å få mer motiverte og engasjerte ansatte
Det viktigste er likevel å sikre at lederne forstår selskapets målsetninger. Når et nytt program eller en ny rutine innføres, er det dessuten avgjørende at lederne får tilstrekkelig opplæring for å forstå programmet og hvordan det påvirker teamene deres.
Hvis bedriften for eksempel lanserer et nytt opplæringsprogram, bør lederne kjenne til hvordan programmet fungerer, hvilke ansatte som kvalifiserer for det, og hvordan de kan hjelpe dem med å melde seg på programmet.
Du kan unngå at dette blir en ekstrabelastning for lederne dine ved å gi dem verktøy for å håndtere disse oppgavene raskere og mer effektivt.
Du kan for eksempel vurdere å investere i programvare for anerkjennelse av ansatte. Med et godt program kan lederen gi umiddelbar anerkjennelse til de ansatte på en systematisk måte.
Lederne i bedriften spiller allerede en viktig rolle i utviklingen av engasjement og motivasjon på arbeidsplassen. Jobben din er å gi dem verktøyene og ferdighetene de trenger for å gjøre forbedringer. Og det krever kunnskap om de ulike faktorene som påvirker medarbeiderengasjementet.
Last ned veiledningen vår om de åtte hovedfaktorene som påvirker medarbeiderengasjementet.
Dette er en oppdatert versjon av en artikkel som opprinnelig ble publisert 1. mai 2023.