Den beste kandidaten til stillingen du skal fylle er ikke nødvendigvis på utkikk etter ny jobb. Likevel viser undersøkelser at så mange som 85% av fast ansatte vil vurdere en ny stilling dersom de får det rette tilbudet.
Du har med andre ord gode muligheter til å finne din perfekte kandidat blant de som ikke aktivt søker jobb – utfordringen er å nå ut til dem med ditt budskap.
Her er våre beste råd for hvordan du kan tiltrekke deg de passive jobbsøkerne.
1. Bruk nettverket ditt for alt det er verdt
De beste kandidatene til stillingen du skal fylle kommer gjerne gjennom eksisterende forbindelser og personlige referanser. Derfor er nettverksbygging en essensiell del av jobben til deg som rekrutterer eller HR-ansvarlig.
Sett av tid til å identifisere mulighetene som allerede eksisterer i ditt eget nettverk, og spør personer du stoler på om de kan anbefale noen som passer stillingsbeskrivelsen.
Og husk: Det nærmeste leddet i nettverket ditt er gode kolleger og ansatte.
Les mer: Alt du må vite om rekruttering
2. Møt de passive søkerne i sosiale medier
I dag er det nærmest en selvfølge for en rekrutterer å være aktiv i sosiale medier. Dessverre begrenser mange seg til å dele stillingsannonser, for så å lene seg tilbake og håpe på det beste.
Sosiale medier er en gyllen mulighet til å få kontakt med de attraktive kandidatene som ikke aktivt søker jobb, men som er åpne for nye muligheter. For å fange interessen til disse kandidatene kreves mer enn en enkel stillingsannonse. Engasjer dem med interessant innhold knyttet til selskapet og stillingen som skal fylles, og inviter til toveiskommunikasjon.
Per nå er Facebook og LinkedIn de to mest populære sosiale medieplattformene blant rekrutterere, på grunn av deres store rekkevidde og gode targeting-muligheter. Men vær også villig til å tenke nytt! Mot yngre målgrupper kan tjenester som Instagram og Snapchat by på nye og spennende muligheter, og dersom du ønsker å ta det enda et nivå videre kan du prøve deg i nettsamfunn som Reddit og Quora.
3. Bruk ansatte som influencers på LinkedIn
LinkedIn har eksplodert de siste par årene, og kommer til å passere 600 millioner brukere i 2019. Dette gjør LinkedIn til en av de viktigste sosiale plattformene vi har når det kommer til profesjonell nettverksbygging.
Én ting som kjennetegner LinkedIn er at vi bruker tjenesten for å skape nye relasjoner og forbindelser med interessante mennesker – og ikke ansiktsløse selskaper.
En god strategi er derfor å identifisere ansatte innad i ditt selskap som er glade i å publisere og dele interessant innhold, og som har en genuin interesse for å bygge nettverk og tilknytte seg nye forbindelser.
Bygg opp disse som influencere for ditt selskap – velkjente ansikter som kan bidra til å fange oppmerksomheten til interessante kandidater som ikke nødvendigvis søker ny jobb.
Les også: Hvordan få en perfekt LinkedIn-profil
4. Utnytt potensialet i bransjespesifikke nettsider og forum
Svært mange bransjer har bransjespesifikke nettsider, forum eller grupper i sosiale medier der relevante personer møtes for å diskutere og debattere dagens situasjon, fremtidige muligheter og deres muligheter til å påvirke bransjens vei videre.
Disse møteplassene byr på gode muligheter for å nå ut til attraktive, passive kandidater. Engasjer deg i relevante diskusjoner, identifiser aktuelle kandidater, utfordre dem til å tenke nytt og gjør dem oppmerksomme på mulighetene som følger med stillingen du utlyser.
Usikker på hvor du skal begynne? Spør ansatte i lignende stillinger om de har noen tips til relevante grupper og forum.
5. Tiltrekk deg passive jobbsøkere med inbound-rekruttering
Inbound-tankegangen – ideen om å tiltrekke seg potensielle kunder fremfor å aktivt oppsøke dem – blir stadig mer populær innen markedsføring, og utgjør i dag en viktig del av markedsplaner til flere og flere selskaper og bedrifter.
Denne strategien kan spille en like viktig rolle når det kommer til rekruttering, og ditt mål om å tiltrekke deg passive jobbsøkere.
Synlighet på nett er kjernen i enhver god inbound-strategi. For å sikre at ditt selskap er godt synlig for potensielle kandidater på nett kan du blant annet:
- Bygge opp en solid karriereportal
- Designe landingssider til alle stillingsannonser du publiserer
- Skrive og dele relevante blogginnlegg
- Tilby nyhetsbrev med jevnlige oppdateringer
- Søkemotoroptimalisere alle dine nettsider og blogginnlegg
Jo flere kontaktpunkter du greier å skape med en aktuell kandidat, jo bedre utgangspunkt har du når du skal rekruttere ham eller henne.
6. Invester i en god arbeidsgiverprofil
Dagens arbeidstakere ønsker å vite så mye som mulig om selskapet ditt, og bruker mye tid på å gjøre research før de vurderer et jobbtilbud. Derfor er det alfa og omega å legge tilstrekkelig med ressurser i employer branding.
Dette er særlig viktig når du skal tiltrekke deg passive jobbsøkere, som allerede har stillinger de er komfortable i.
Legg vekt på å fremme arbeidsmiljø og- kultur, selskapets vekst og ansattes utviklingsmuligheter – og sørg for at disse budskapene er like og lett gjenkjennelige i alle kanaler.
Husk også at å bygge et solid employer brand ikke bare hjelper deg med å være attraktiv for nye søkere, det bidrar til å beholde de medarbeiderne du allerede har. Randstad har i mange år jobbet med undersøkelser for å avdekke hva som skal til for å bygge et sterkt employer brand. Det kan du lese mer om her.
Interessert i å lære enda mer om hvordan du går frem for å nå ut til både aktive og passive jobbsøkere? Last ned vår sjekkliste om hvordan du utformer en god stillingsannonse og hvordan du kan tenke utenfor boksen neste gang du skal lage en rekrutteringskampanje.