Selv om mange rekrutterere anser LinkedIn som sin viktigste sosiale plattform er jobbsøkerne mest aktive på Facebook. I Norge har Facebook nesten tre ganger så mange brukere som LinkedIn, og i tillegg er disse brukerne mye mer aktive. Ved å bruke plattformen riktig kan du derfor få stor suksess med rekrutteringsarbeidet ditt.

rekruttering_some.webp
rekruttering_some.webp

Effektiv rekruttering på Facebook (og i andre sosiale medier) innebærer langt mer enn kun å dele ordinære, betalte stillingsannonser. I følge Ipsos sine rapporter fra Q4 i 2018 er hele 81 % av Norges befolkning over 18 år registrert med en profil på Facebook.

Denne enkle guiden du hjelper deg med å nå ut til langt flere aktuelle kandidater på verdens mest populære sosiale nettverksplattform.

Les mer: Alt du må vite om rekruttering

1. Opprett en dedikert karriereside

Det første du bør gjøre når du skal fange interessen til jobbsøkere på Facebook er å gi dem gode muligheter til å finne deg. Den enkleste måten å gjøre dette på er å opprette en dedikert karriereside, separat fra selskapets eksisterende side, og bruk denne aktivt i rekrutteringen.

Husk at innholdet og budskapet du vil dele med jobbsøkere som oftest skiller seg betraktelig fra innhold rettet mot potensielle og eksisterende kunder.

Ved å opprette en separat karriereside sørger du for at både kunder og jobbsøkere umiddelbart ser blogginnlegg, nyheter og annet innhold som er relevant for dem – uten å måtte filtrere bort overflødig informasjon.

2. Vis frem selskapets arbeidskultur

For dagens jobbsøkere er det viktig å få et godt og riktig inntrykk av hva det vil si å jobbe for et selskap – og de vil gjerne ha informasjon om langt mer enn bare stillingsbeskrivelse og lønnsmodell.

De vil vite hvordan miljøet og kulturen på arbeidsplassen er, hva slags mennesker de vil ha rundt seg og hva de har å hente på sosialt plan. Så hvorfor ikke vise dem det? I følge Randstad Employer Brand Research 2019 er nettopp godt arbeidsmiljø den viktigste driveren for en arbeidstaker som søker ny jobb. 

Facebook-siden skal naturligvis være profesjonell og presentabel, men ikke vær redd for å dele bilder og videoer fra kontoret, sosiale events og happenings, intervjuer og tips fra nåværende ansatte og annet interessant innhold som viser frem de mer fargerike sidene av ditt selskap.

3. Del relevant og interessant innhold

Hva interesserer dine ideelle kandidater? Hva motiveres de av? Hva er viktig for dem i forbindelse med deres karriere og videre utvikling?

Dersom du identifiserer de generelle behovene og ønskene til dine ideelle kandidater, har du et utmerket grunnlag for å dele innhold som interesserer og engasjerer dem.

Del gjerne både egenprodusert innhold og relevante, eksterne lenker gjennom din karriereside. Dette bidrar til å bygge og pleie relasjoner med aktuelle kandidater, og bygger opp ditt selskap som en attraktiv autoritet i bransjen.

4. Vær aktiv og engasjert

Statistikker viser at et av de viktigste kriteriene for å lykkes med rekruttering på Facebook er å dyrke et proaktivt forhold til aktuelle jobbsøkere.

Derfor bør du dele innhold ofte, men ikke for ofte, engasjere deg i relevante temaer og invitere til interaksjon og dialog i innleggene du deler. Meld deg gjerne inn i relevante grupper, delta aktivt i diskusjoner og sørg for å svare på spørsmål og henvendelser innen relativt kort tid.

Jo større tilstedeværelse du har på plattformen, jo enklere er det å bli lagt merke til. Samtidig er det viktig å ikke bli altfor ivrig – da kan engasjementet ditt ha en negativ effekt.

5. Lag målrettede stillingsannonser

Den største fordelen med å annonsere på Facebook er de mange mulighetene til å spesifisere bestemte kriterier, og snevre inn stillingsannonsene dine slik at de kun vises for kandidater som er aktuelle for deg.

Målrettede stillingsannonser kutter ikke bare kostnader, de sparer deg også masser av tid ved å begrense antallet irrelevante søknader.

Du kan i teorien sette opp en annonse med så mange spesifikke kriterier at du spisser en annonse mot én enkelt Facebook-bruker, så her er det i utgangspunktet kun kreativiteten og informasjonsgrunnlaget som setter begrensninger.

Husk at alle betalte stillingsannonser også bør deles organisk på din karriereside.

6. Design stillingsannonsene dine for mobil

En av de største feilene overraskende mange fremdeles gjør er å designe Facebook-annonser som ser best ut på større skjermer.

Ifølge statistikker fra Statista logger omtrent 95% av alle reelle Facebook-kontoer på verdensbasis seg på plattformen via en smarttelefon. Til sammenligning bruker kun om lag 32% laptop eller desktop.

Dette forteller oss to ting:

  1. Vi er blitt vant til å «scrolle», og lar gjerne blikket gli hurtig forbi alt som ikke interesserer oss. Derfor er det helt avgjørende at ditt annonsedesign slår hardt nok fra seg til at en bruker løfter tommelen opp fra skjermen, og stopper opp lenge nok til å få med seg budskapet.
  2. Stillingsannonser (og alt annet innhold du deler) må være designet med et «mobile first»-tankesett. Det skal selvsagt se bra ut på PC også, men det er langt viktigere at det ser fantastisk ut på mobil. En enkel justering er å bytte ut vannrette bilder og videoer med firkantet eller loddrett innhold som tar større plass på skjermen.

Lær enda mer om hvordan du best utnytter sosiale medier som en del av din rekrutteringsstrategi. Last ned vår guide til nettopp dette temaet: rekruttering gjennom sosiale medier.

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her