Logistikkbransjen har vært spesielt utsatt av pandemien, med lokale lockdowns, stengte grenser og forstyrrelser i produksjonen og leveranser.
Men logistikksektoren har også et stort potensial for å blomstre i den ’nye normalen’ i kjølvannet av pandemien. Research har vist at det er økende etterspørsel etter nøkkelressurser, som forventes å gi en økning i markedsverdi fra USD 2,7 mrd. i 2020 til USD 3,2 mrd. i 2021.
For å overleve i dagens situasjon og dra nytte av mulighetene som kan ligge rundt neste sving, må HR-prosessene i bedriften din være så effektive og av så høy kvalitet som mulig.
Her er fem eksempler på hvordan det å samarbeide med en dedikert HR-partner kan bidra til at dere oppnår målene og innfrir utfordringene dere står overfor:
reduserer arbeidsbyrden for HR
Mange små og mellomstore bedrifter i logistikksektoren har ikke en egen HR-avdeling. Ofte er det én person som tar seg av alt som har med HR å gjøre, samtidig som vedkommende også skal forholde seg til økonomisaker, salg, den daglige driften og alle de andre prosessene som er involvert i å drive en bedrift.
Hvis dette høres kjent ut, kan du ha stor nytte av å outsource noen av de vanskeligste og mest tidkrevende HR-oppgavene til en erfaren partner: Det reduserer arbeidsbyrden og fjerner stress, og gir deg mer tid til å fokusere på kjernevirksomheten.
Du er kanskje bekymret for kostnadene ved å samarbeide med en ekstern leverandør av HR-tjenester, men det finnes mange eksempler på at det faktisk kan være en effektiv løsning som gjør at du sparer penger.
kostnadseffektivitet
For små og mellomstore bedrifter som bare fokuserer på å overleve i den nåværende situasjonen, er det å holde kostnadene under kontroll høyt prioritert.
Men selv om det å jobbe med en dedikert leverandør av HR-tjenester kanskje virker som nok en utgift, kan det faktisk bidra til at du sparer penger ved at hele HR-funksjonen din effektiviseres.
Optimalisering av prosessene rundt menneskelige ressurser kan hjelpe deg å spare penger ved at du:
- reduserer overtidskostnadene, siden du blir bedre stilt til å oppskalere kapasiteten i arbeidsstyrken i tråd med at etterspørselen varierer
- unngår høyt gjennomtrekk i bedriften, siden bedre kandidatutvelgelse, onboarding og opplæring reduserer risikoen for at folk vil slutte
- minimerer produktivitetstap når eksisterende ansatte er borte fra jobb eller permittert
- benytter deg av midlertidig arbeidskraft når du har kortsiktige behov, noe som eliminerer behovet for kostbare faste stillinger
fleksibilitet
Logistikkfirmaene i dag må navigere gjennom usikre og uforutsigbare farvann. For å lykkes i denne situasjonen må bedriften ha fleksible prosesser knyttet til HR og bemanningsplanlegging. Du må være smidig nok til å respondere på trender i markedet, uansett om du må oppskalere for å møte en plutselig økning i etterspørselen eller redusere kapasiteten på grunn av uventede eller sesongbaserte stille perioder.
En fleksibel tilnærming til bemanning kan hjelpe deg med å lykkes i dette miljøet. Ved å samarbeide med en spesialisert HR-partner kan du dra full nytte av midlertidig arbeidskraft – et segment i arbeidsstyrken som er i vekst.
I tillegg finnes det store fordeler ved å bruke dedikerte løsninger som verktøy for skiftplanlegging, som kan være helt avgjørende i spesielt travle perioder.
rask levering
De gangene du står overfor uforutsette muligheter du bare får sjansen til å gripe én gang, er det viktig at du kan handle raskt. Dette er ikke alltid lett hvis du bærer hele ansvaret for HR-funksjonen i bedriften din på dine egne skuldre, uten ekstern hjelp.
Hvis du har et umiddelbart behov for mer personell – enten det er på permanent eller midlertidig basis – kan outsourcing av sentrale oppgaver som å finne, intervjue og onboarde kandidater gjøre at du finner folkene du trenger så raskt som mulig.
Det kan være særlig verdifullt å få støtte fra en partner innen HR-tjenester når du må håndtere ting som f.eks. å innhente arbeidstillatelser for gjestearbeidere eller tilby skreddersydd opplæring for en bestemt rolle – for eksempel for en stilling der man må ha sertifikat for gaffeltruck.
den menneskelige faktoren
Med covid-19 ble det nødvendig å holde fysisk avstand til andre, noe som har ført til en betydelig økning i jobbing hjemmefra og bruk av teknologi for å holde kontakten med ledere, ansatte og kolleger.
Mindre virksomheter i sektorer som logistikkbransjen er kanskje ikke så godt stilt for å gå over til digitale verktøy og prosesser, og det er gjerne ønskelig å jobbe sammen fysisk. Pandemien er imidlertid fortsatt en realitet, og det er fortsatt viktig å kunne holde avstand – men nå som samfunnet gradvis gjenåpnes, er det mange selskaper som kommer til å ville gå tilbake til den «gamle» måten å jobbe på.
Viktigheten av å balansere teknologi og den «menneskelige faktoren» i rekruttering er noe Randstad tar for seg i Tech & Touch-komponenten av merkevareidentiteten vår. Vi bruker teknologi der det er hensiktsmessig, men vi ønsker også å være en menneskelig partner for kundene våre.
Hvis du ønsker å lykkes i denne unike situasjonen for logistikkbransjen ved å få maksimalt ut av arbeidsstyrken din, kan dette være et godt tidspunkt å snakke med en spesialist innen HR-tjenester på.