hva er en kundeservicemedarbeider?

Kundeservicemedarbeidere spiller en viktig rolle ved å bistå kunder med bestillingsprosesser og håndtere eventuelle klager. I denne posisjonen er du ansvarlig for å gi nødvendig informasjon og svare på spørsmål knyttet til selskapets produkter og tjenester. I tillegg håndterer du returer og videreformidler klager til relevante avdelinger eller ledere. Noen ganger kan kundeservicemedarbeidere også ha ansvar for å veilede og lede andre ansatte, spesielt når de påtar seg en lederrolle.

Denne rollen krever en person med tålmodighet og ro, da du vil bli opplært til å håndtere utfordrende situasjoner, inkludert å håndtere misfornøyde kunder. Det er viktig å anerkjenne kundens bekymringer og samtidig finne konstruktive løsninger på problemene de møter. Kundeservicemedarbeidere må bevare fatningen mens de svarer på klager via ulike kommunikasjonskanaler og utvise empati i møte med kundens behov. I tillegg må du være i stand til å formidle detaljert og korrekt informasjon om selskapets produkter eller tjenester for å sikre en positiv kundeopplevelse.

hva gjør en kundeservicemedarbeider?

Rollen innebærer å holde oversikt over kundekommunikasjon, inkludert klager og kommentarer, eller å fungere som en mellommann mellom selskapet og kundene. Du koordinerer og kommuniserer også med ansatte i andre avdelinger og utarbeider rapporter om produkter eller tjenester. Du tilbringer mye tid foran datamaskinen og får opplæring i å jobbe med ulike typer programvare for å distribuere informasjon.

finn din neste jobb her
1

gjennomsnittslønnen til en kundeservicemedarbeider

Lønnen til en kundeservicemedarbeider kan variere avhengig av hvilken type jobb de gjør og hva slags oppgaver de utfører. Du tjener for eksempel litt høyere om du jobber som kundeservicemedarbeider for en bank. I tillegg til lønnen får du overtidsbetaling for ekstra timer og betalt sykepermisjon. Andre fordeler inkluderer bidrag til pensjonsordning og årlige bonuser.

Se hva du tjener i gjennomsnitt som kundeservicemedarbeider her:

ssb.no (søk etter “kundebehandler”)

hvordan øke lønnen til en kundeservicemedarbeider

Siden høyere utdanning ikke er obligatorisk for rollen, vil det å ha en relevant erfaring, kursbevis eller et fagbrev i service- og administrasjonsfag forbedre karriere- og lønnsmulighetene dine. Når du har ytterligere kvalifikasjoner, kan du kreve en bedre lønn.

Å jobbe i urbane og store byer øker også lønnsmulighetene dine, siden den enorme etterspørselen etter kundeservicemedarbeidere øker forventningene til lønn. I tillegg bruker de fleste arbeidsgivere levekostnadene som grunnlag for å fastsette lønnssatser.

2

typer kundeservicemedarbeidere

Typene kundeservicemedarbeidere avhenger av kommunikasjonsmåten med kundene. Noen inkluderer:

  • Kundeservice via e-post: jobben din er å svare på e-poster og livechatter fra kunder. Du svarer på spørsmål og hjelper kunder med kjøpsprosessen ved å svare på e-poster.
  • Kundeservice via sosiale medier: du overvåker selskapets sosiale medieplattformer og svarer på spørsmål eller hjelper kunder med å gjøre kjøp.
  • Kundeservice via telefon. Inngående samtaler fra kunder der du hjelper, veileder og svarer på deres spørsmål.
bærbar PC og telefon på skrivebordet
bærbar PC og telefon på skrivebordet
3

å jobbe som kundeservicemedarbeider

Som kundeservicemedarbeider samhandler du med kunder og besøkende på vegne av organisasjonen. La oss utforske de spesifikke oppgavene og arbeidsmiljøet som er knyttet til rollen.

4

utdanning og kvalifikasjoner

For å bli en kundeservicemedarbeider trenger du vanligvis ikke en spesifikk utdannelse, men det er derimot viktig at du har gode kommunikasjonsevner både skriftlig og muntlig, er serviceinnstilt, og flink til å finne løsninger.

Det er også viktig at du kan bruke visse dataprogrammer og systemer, for eksempel Microsoft Excel og CRM-systemer (Customer Relationship Management) som Salesforce, Microsoft Dynamics og Scope. Dette vil imidlertid bli lært opp, det viktigste er at du er lidenskapelig opptatt av å gi god kundeservice, fordi det merkes i den andre enden!

fem fordeler ved å være utleid vikar - randstad - jobbsøkertips

kvaliteter og ferdigheter for kundeservicemedarbeidere

Vil du bli en kundeservicemedarbeider? Da er det viktig at du kan representere selskapet på en positiv måte, siden du er med på å vise organisasjonens ansikt utad. Dette betyr at du må kunne kommunisere klart og rolig, både muntlig og skriftlig. Følgende ferdigheter og kompetanser er viktige for en god kundeservicemedarbeider:

  • Empati: Du tenker ikke ut fra ditt eget perspektiv, men fra kundens perspektiv. Du er tålmodig og gir rom for kunden, slik at de føler seg forstått og legger på med en god følelse. Din empati bidrar til å øke kundetilfredsheten.
  • Kommunikasjonsevner: Du holder deg rolig i vanskelige situasjoner og snakker pent, klart og tydelig. Dette gjør deg i stand til å formidle riktig budskap og få kunden til å føle seg trygg.
  • Løsningsorientert: Hvis du får et vanskelig spørsmål, ser du det ikke som et problem, men som en mulighet til å finne en løsning. Du er alltid serviceorientert og vet hvor du kan finne nødvendig informasjon hvis du ikke kan svare på spørsmålet.
  • Digitale ferdigheter: Siden mye av arbeidet ditt foregår online, er det viktig at du har litt forståelse for IT og lett kan lære å bruke nye systemer
kolleger har en samtale
kolleger har en samtale
5

FAQs

Ofte stilte spørsmål om å arbeide som kundeservicemedarbeider 

thank you for subscribing to your personalised job alerts.