LinkedIn har raskt blitt et viktig verktøy for å markedsføre seg mot potensielle arbeidsgivere og for å holde kontakten med ditt nettverk. Mange av oss har brukt sosiale nettverk i årevis, men på LinkedIn er det litt andre regler som gjelder enn på Facebook. Det er viktig å bruke verktøyet på riktig måte dersom det skal kunne hjelpe deg i jobbsøkingen. Over en million nordmenn har profil på LinkedIn, og du vil raskt se at du ikke finner noen bedre plattform for å knytte kontakt med likesinnede profesjonelle over hele verden. Vi har satt opp sju punkter som kan være nyttig å tenke over, enten du er helt fersk på plattformen, eller vil oppdatere profilen din i sammenheng med at du er på jobbjakt.
ha riktige kontakter
Det er lett å tenke at jo flere jo bedre når det kommer til ditt kontaktnettverk, men dette stemmer ikke når du søker jobb. Selv om det er bra med mange kontakter så er det viktigste at de er relevante. Å kjenne riktige personer er langt mer avgjørende enn det å kjenne mange personer.
ha et passende profilbilde
Når du markedsfører deg selv mot potensielle arbeidsgivere bør du prioritere å gjøre et godt inntrykk. Den viktigste måten å gjøre dette på via LinkedIn er å legge opp et profilbilde. Pass på at bildet er aktuelt og viser hvem du egentlig er. Ikke legg ved et bilde bare for å gjøre det, men pass på at det gir en riktig fremstilling av deg, og at det er et bilde som kan brukes i profesjonelle sammenhenger. Selfies og useriøse bilder bør ikke brukes her. Les også mer om profilbilde, og hvordan du skal få et godt bilde her
vær personlig
Når du kontakter noen for første gang på LinkedIn, er det en god idé å legge til en hilsen. Skriv noe personlig, som hvorfor du tar kontakt. Det gjør garantert mottakeren mer positiv til din forespørsel. Dersom du ser personer du ønsker å ha i ditt nettverk, men som ikke kjenner deg, er muligheten mye større for at de aksepterer dersom du skriver en kort begrunnelse for hvorfor du ønsker å knytte kontakt.
skriv et sammendrag om deg selv
Mange jobbsøknader begynner med et kort sammendrag om hvem søkeren er. Gjør det samme på LinkedIn-profilen. Å skrive et sammendrag om din karriere og dine sterke sider er en god måte å selge deg inn på ovenfor potensielle arbeidsgivere. Det er også viktig å tenke på nøkkelord, slik at du synliggjør din kompetanse på rett måte, og dermed kan finnes av rekruttererne som søker etter kandidater som deg.
ta med alle arbeidsforhold
Legg inn all din arbeidserfaring og all utdannelse. Selv om du har byttet bransje eller vurderer å gjøre det så kan informasjonen være til nytte for fremtidige arbeidsgivere. Til forskjell fra en vanlig jobbsøknad så kan arbeidsgivere fra mange ulike områder finne din profil, og de ser alle etter ulike ting. Ved å ta med all erfaring henvender du deg til et bredere publikum enn du ville gjort med å velge ut noe. Har du kurs og sertifiseringer? Ta med disse også. Ta også med frivillige oppdrag. Det gir et bredt og godt inntrykk av hvem du er, og hva du brenner for.
ikke dropp linkedin
Dette er nok den største feilen. LinkedIn er et utmerket sted for å knytte kontakter og gjøre seg tilgjengelig for potensielle arbeidsgivere. Dessuten er det gratis! Vi anbefaler alle å opprette en konto på LinkedIn. Før var nettverket forbeholdt mannlige brukere fra IT-bransjen bosatt i Oslo-området. Slik er det ikke lengre. Du vil fort se at du finner folk fra alle bransjer og områder.
ta deg bryet med å endre sikkerhetsinnstillingene
Det kan være lurt å se over hvem som kan se hva på din profil på LinkedIn. Dersom du leter aktivt etter en ny jobb vil du antakelig ikke at din nåværende sjef skal se det samme som de du markedsfører deg mot. Ta en gjennomgang av innstillingene og sørg for at du har kontroll på hvordan profilen vises.