Å finne en jobb er én ting – å finne en jobb du vil stortrives med er en annen. Dette er grunnen til at det er viktig at du bruker tid på å finne ut av hva du ser etter i en ny stilling. Da er det viktig å samle så mye informasjon om din potensielle nye arbeidsgiver som mulig, slik at du kan ta rett beslutning. Kort sagt må spørre deg selv: hvordan ser jeg for meg at den videre karrieren min skal være? Hva setter jeg mest pris på i en jobb?

to kollegaer som ser på tlf
to kollegaer som ser på tlf

I dagens arbeidsmarked er det mange muligheter for flinke og ambisiøse folk. Du bør derfor ikke nøye deg med det nest beste, men investere tid og jobbe målrettet for å finne jobben som passer DEG. 

finn ut hva du setter pris på

Å fastslå hva du setter mest pris på i en jobb er det første skrittet du bør ta. Ser du etter en jobb med interessante arbeidsoppgaver eller er bedriftskulturen viktigere for deg? Kanskje prioriterer du lønn fremfor alt annet, eller er det balansen mellom jobb og privatliv som er viktigst?

Uansett hva det er, kommer det til å være noen elementer du ikke ønsker å gå på akkord med, og som kommer til å påvirke hvilke jobber du søker på. Når du skal vurdere ledige stillinger – eller til og med jobbtilbud – er godt forarbeide avgjørende når det gjelder å ta riktig valg.

Undersøk hva bedriften tilbyr ved å sjekke ut nettsidene deres for å bli bedre kjent med verdier, tjenester, beliggenhet og historikk. De sosiale kanalene til selskapet vil gi deg viktig innsikt i bedriftskultur slik at du kan vurdere om det er en du tror du passer inn i.

vurder arbeidsmiljøet

Du må vurdere hva slags organisasjon du vil jobbe i. Clare Whitmell, coach i forretningskommunikasjon sier: «Det kan være så enkelt som at bedriften har et konkurransepreget miljø framfor et med fokus på samarbeid. Det kan også være så komplekst som hva slags egenskaper du må ha for å kunne bidra til organisasjonen, eller hvilke verdiene de jobber etter.«

Selv om disse vurderingene er knyttet til bedriftskultur, bør du også tenke på de mer praktiske elementene i organisasjonen. Er det for eksempel en stor eller liten bedrift? Du må også vurdere din fremtidige karriereutvikling. Hvor vil du gå fra stillingen du søker på? Er det rom for progresjon, eller må du vurdere andre arbeidsplasser for å komme deg opp på karrierestigen?

snakk med ansatte

Etter at du har begrenset selskapene du er mest interessert i, er en av de mest verdifulle tingene du kan gjøre å snakke med personene som jobber i selskapeti. De vil kunne hjelpe deg med å vurdere om det er det rette stedet for deg eller om du bør vurdere andre steder.

Karrierecoach Alison Doyle, som skriver for The Balance, oppfordrer arbeidssøkere til å bruke forbindelsene sine på «LinkedIn, Facebook og andre nettverksplattformer for å finne ut hvem du kjenner i selskapet». Å spørre dem om deres egen opplevelse av arbeidsplassen vil kunne gi deg mulighet til å ta en mer veloverveid beslutning om hvorvidt du ser for deg at dette er sted du vil trives eller ikke.

se etter den rette jobben

Sørg for at du ser etter den rette jobben. Noe av grunnen til at du er misfornøyd i din nåværende rolle kan være at du har søkt for bredt. På grunn av dette har du endt opp i en jobb som enten ikke passet godt med tanke på kompetansen din, eller at du takket ja til en stilling som du rett og slett ikke var interessert i.

I følge Tone Hoeft, merkevaresjef for esport hos Riot Games, «Når du investerer tid i å søke på jobber du ikke er perfekt for, brenner du deg selv ut følelsesmessig». Han råder deg til å finne ut den «ene spesifikke tingen» du vil gjøre og la den bestemme hvordan du søker. På denne måten vil du bruke mindre av tiden din på å lete, og mer tid på å søke på jobber du har en god sjanse til å få og gjøre det bra på.

Lag en liste over ferdighetene dine og bruk de som grunnlag for å finne de mest relevante mulighetene. Du kan til og med kjøre CV-en din gjennom et ordsky-program for å få et innblikk i begrepene du bruker mest på det dokumentet. Dette vil gi deg litt veiledning om hvilke roller du skal ta.

intervju intervjueren din

Under et intervju er det vanlig at du får en sjanse til å stille dine egne spørsmål for å finne ut om selskapet passer for deg. Dette er den perfekte muligheten til å finne ut om det er jobben du vil elske.

LES MER: 6 spørsmål du kan stille i et jobbintervju

Adrian Granzella Larssen, Muse-redaktør, forklarer hvordan du kan gå fram. Hun anbefaler å lage en liste over egenskapene dine, tenke på om du er «rask til å ta avgjørelser, eller om du er gjennomtenkt? Er du konkurransedyktig eller samarbeidsvillig? Motvilje mot risiko eller ønske om å prøve hva som helst? En sosial sjel eller mer introvert?”.

Når du har satt opp en liste kan du spørre intervjueren hvilke egenskaper som kjennetegner de mest vellykkede medarbeiderne i dette selskapet. Du kan så sammenligne den med det du har notert om deg selv. Dette bør hjelpe deg med å finne ut om du passer inn i det eksisterende teamet.

Å jobbe med å finne en jobb du vil stortrives i handler om mer enn bare arbeidsoppgavene. Organisasjonsstruktur, bedriftskultur og andre ansattes erfaring er alt faktorer som vil spille en rolle. Sørg derfor for at du gjør alt du kan for å finne ut hvor du tror du vil være mest fornøyd.