Etter hvert som digitaliseringen utvikler seg, kan KI endre hvordan vi lever og jobber. Denne teknologien, som bruker maskinlæring til å analysere store mengder data raskt, blir stadig viktigere i logistikkbransjen. Siden bransjen håndterer store nettverk og mye informasjon, har KI et stort potensial her.

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan KI påvirker logistikksektoren, og hva det betyr for kompetansebehov og rekruttering i din bedrift.

kort fortalt: de viktigste trendene i logistikkbransjen

last ned veiledningen her

kort om KI

Kunstig intelligens (AI) handler i bunn og grunn om å lage datasystemer som gjør det mulig for datamaskiner og maskiner å simulere menneskelig intelligens og menneskelige evner til problemløsning. Det omfatter å bruke data til å tilegne kunnskap, identifisere komplekse mønstre, forstå menneskelig språk, løse utfordrende problemer og ta kvalifiserte beslutninger raskt.

Teknisk sett bruker KI algoritmer og avanserte teknikker som blant annet maskinlæring til å behandle omfattende datasett. Algoritmene gjør det mulig for KI-systemene å trekke ut innsikt, identifisere sammenhenger og generere prognoser eller automatiserte svar. Gjennom å integrere disse teknologiene kan KI etterligne menneskelige kognitive ferdigheter – og forsterke dem.

Photo serie Hospitality
Photo serie Hospitality

hva kan KI gjøre for logistikksektoren?

Evnen til å raskt behandle og analysere store datasett gjør at KI kan gi et stort løft innen logistikk og forsyningskjedestyring for små og mellomstore bedrifter, blant annet gjennom: 

  • svært presise etterspørselsprognoser

  • effektiv ruteoptimalisering

  • smartere lagerstyring

  • strategisk bemanning

  • effektiv talentanskaffelse

svært presise etterspørselsprognoser

KI bruker maskinlæring og prediktiv analyse for å hjelpe logistikk- og forsyningsbedrifter med å forutsi etterspørsel og fraktvolumer mer nøyaktig. Dette gir store fordeler som bedre planlegging, mindre nedetid, smartere ressursbruk og mer presis lagerstyring. Resultatet er lavere kostnader, høyere fortjeneste og mer fornøyde kunder.

Ifølge Precedence Research forventes markedsstørrelsen for KI i logistikksektoren å ha en CAGR-vekstrate på 46,72 % fra 2024 til 2033. Etterspørselsprognoser vil trolig utgjøre en betydelig andel av dette. 

Smiling male looking away wearing yellow jacket and walkie-talkie signing where to go
Smiling male looking away wearing yellow jacket and walkie-talkie signing where to go

effektiv ruteoptimalisering

En annen fordel med KI-basert logistikk er ruteoptimalisering. Gjennom å analysere faktorer som avstander, trafikkbelastning, veiarbeid, vær og føre, fergetider og fraktplaner kan KI identifisere de mest effektive rutene for transport av varer. Resultatet er ikke bare mer nøyaktige leveringstider, men også redusert drivstofforbruk og en mer bærekraftig logistikkvirksomhet. Stena Line bruker for eksempel KI til å redusere sitt årlige drivstofforbruk med 2,5 %.

smartere lagerstyring

Automatiserte sorteringssystemer som plukker og pakker døgnet rundt, kombinert med programvare for lagerovervåking i sanntid, sørger for intelligent og avansert lagerstyring. Resultatet er større effektivitet, færre feil og redusert nedetid. Gjennom å effektivisere prosesser og automatisere de manuelle arbeidsoppgavene kan disse KI-baserte løsningene også avhjelpe problemet med mangel på arbeidskraft på gulvet.

kort fortalt: de viktigste trendene i logistikkbransjen

last ned veiledningen her

strategisk bemanning

KI kan også være til stor hjelp med bemanning i logistikkbransjen. Ved å analysere sanntidsdata og mønstre fra tidligere og nåværende informasjon, kan bedrifter forutsi behov, oppdage avvik og planlegge bedre. Dette gjør det enklere for små og mellomstore selskaper å lage langsiktige og effektive bemanningsplaner. KI kan også brukes til å automatisere skiftplanlegging, noe som sparer tid for ledere og gjør prosessen mer smidig.

effektiv talentanskaffelse

Randstad har bred erfaring med å finne og beholde talent. Vi ser daglig hvordan KI endrer måten bedrifter rekrutterer og tiltrekker seg dyktige ansatte. Etter vår mening kan bruk av KI, for eksempel hyperautomatisering, være en stor fordel for selskaper i logistikkbransjen.

Hyperautomatisering, som Gartner beskriver som en metode for å raskt finne og automatisere så mange forretnings- og IT-prosesser som mulig, er svært relevant for rekruttering. Avansert KI-teknologi kan automatisere kandidatsilingen gjennom å raskt behandle store mengder CV-er og søknader og kartlegge kandidatenes ferdigheter, erfaring og utviklingspotensial. I tillegg kan KI-baserte chatboter brukes til den løpende kommunikasjonen med kandidater, sette opp intervjuer og ta seg av rutinemessige henvendelser.

betydelig behov for kompetanseheving

Hvis du vurderer å ta i bruk KI helt eller delvis i logistikk- eller forsyningskjedevirksomheten, må du være klar over at det krever store investeringer i teknologi og HR. Før du går i gang med KI-omstillingen, er det derfor absolutt nødvendig å utvikle en god plan. Den bør tydelig skissere trinnene og tidslinjen for utrullingen av teknologi, opplæring av ansatte og den videre rekrutteringen. Husk at alt dette henger tett sammen. Når alt dette koordineres på en god måte, ligger alt til rette for en sømløs omstilling der dere kan utnytte potensialet i KI fullt ut i virksomheten.

about the author
profilbilde av Cathrine Torsvik
profilbilde av Cathrine Torsvik

Cathrine Torsvik

business area director

Cathrine er Business Area Director i Randstad og har bla. ansvar for Inhouse og Central Sourcing. Cathrine har mastergrad i samfunnsvitenskap fra Universitetet i Bergen og NLA.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her